*Nettavisen* Nyheter.

Knalltall fra Schibsted

Konsernsjef Kjell Aamot i mediekonsernet Schibsted knaller til med et rekordgodt andre kvartal. Det eneste skår i gleden er at rubrikkannonsemarkedet er svakt, og her ser man ingen bedring

19.05.08 01:07

Schibsted fikk et resultat før skatt på 294 millioner kroner i andre kvartal, mot 149 samme kvartal i fjor. Ifølge en rundsøpørring gjort av TDN Finans på forhånd ventet analytikerne i snitt 234 millioner.



Driftsinntektene økte fra 1.965 til 2.169 millioner, mot ventet 2.069 millioner. Driftsresultatet økte fra 188 til 273 millioner. Her var det ventet 240 millioner kroner.



- Både TV, Internett og detaljist- og merkevareannonsering i avis har en positiv utvikling, skriver Schibsted i kvartalsrapporten.



I juli oppnådde VG ny opplagsrekord med 419.998 eksemplarer på hverdager, fremgår det av rapporten.



Det største problemet ligger i rubrikkannonsemarkedet.



- Den svake utviklingen i rubrikkannonser for Aftenposten avis medfører lavere inntekter enn forventet, på tross av kraftig vekst for FINN.no. Ytterligere fall vil bli møtt med nye tiltak, heter det.



- Markedet for rubrikkannonser viser så langt ingen tegn til bedring, heter det videre.



Schibsted venter at avisområdet totalt vil levere vesentlig bedre driftsresultat i 2003 sammenlignet med 2002.



- Schibsted vil fortsette å fokusere på bedret lønnsomhet og kontantstrøm innen alle virksomhetsområdene med sikte på ytterligere å forbedre konsernets finansielle fleksibilitet og handlefrihet, heter det.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.