*Nettavisen* Nyheter.

Knalltall gir massive oppjusteringer

Andre kvartalstallene i USA gir flom av estimatoppgraderinger. Sjekk kommentarene til Storebrand-forvalter Trym Riksen her

19.05.08 00:29

Sesongen for kvartalstall fra amerikanske selskaper går mot slutten.


Allerede tidlig i resultatsesongen så man at denne sesongen med kvartalstall ville gi et meget lavt antall negative overraskelser. Dette forholdet har holdt seg utover i resultatsesongen.



Ifølge Storebrand-forvalter Trym Riksen har 24 prosent av de amerikanske selskapene overrasket negativt i juli. Man må tilbake til april 2004 for å finne en måned med færre negative overraskelser enn juli i år, sier Riksen til iMarkedet.no. Omtrent 2000 amerikanske selskaper har levert tall i juli.



- Median-surprisen (det vil si hva selskapene jevnt over har levert i forhold til analytikerestimatene) ligger på 4,1 prosent, det vil si nøyaktig på det nivået jeg regnet med før andrekvartalssesongen tok til. Jeg regnet imidlertid ikke med at bare en fjerdedel av selskapene i USA ville overraske negativt, sier Riksen til iMarkedet.no.



Og han fortsetter:



- Median-veksten fra andrekvartal 2004 til andre kvartal 2005 ender dermed på 15,4 prosent. Det er ingenting som antyder bråstopp i resultatveksten her. 27 prosent av selskapene har negativ eps-vekst (resultat pr. aksje red. anm.) i forhold til i fjor. Det er ikke spesielt mye, men andelen som har negativ resultatvekst er stigende, sier Riksen.



Teknologi overrasker, men vokser lite

Teknologi er den sektoren som har overrasket mest overbevisende i USA i andre kvartal. Her er medianoverraskelsen i sektoren på 5,7 prosent, sier Riksen.



- Merk at årsveksten i teknologi ikke er spesielt høy. Den er på kun 10,9 prosent og indikerer at man ikke kjøper teknologi fordi veksten i denne typen selskaper jevnt over er så høy lenger. Faktisk er det bare Utilities som har en lavere årsvekst i EPS enn teknologi, sier Storebrand-forvalteren til iMarkedet.no.



Energy er en annen sektor som stikker seg ut. Her er overraskelsen på 6 prosent.



- Årsveksten er her på hele 54,5 prosent. Ikke så rart når oljeprisen steg omtrent det samme i prosent fra andre kvartal 2004 til andre kvartal 2005, sier Riksen.



Analytikerne masse-oppjusterer

De få negative overraskelsene har bidratt til at forholdet mellom opp- og nedgraderinger i USA har skutt fart på en sjeldent spektakulær måte.



Det er nå dobbelt så mange opp- som nedgraderinger i S&P 500, sier Riksen.



- Blant Russell 2.000-selskapene (inneholder 2.000 små og mellomstore selskaper) er det ikke like overlegent mange opp- vs nedgraderinger, men også her er utviklingen spektakulær. Tidligere i år var det over 20 prosent flere ned- enn oppgraderinger blant disse 2.000selskapene. Nå er det 30 prosent flere opp- enn nedgraderinger. Man kan få inntrykket av at det er noe stort på gang og at amerikansk foretakssektor er på vei inn i en ny og sterkere resultatsyklus, sier Riksen, som likevel demper forventningene.



- Vi mener man skal glede seg over det få antall negative resultatoverraskelser i USA i andre kvartal, men at det blir galt å la seg rive med av analytikernes uhemmede begeistring. Vi tror strømmen av analytikeroppgraderinger mer gjenspeiler at sentimentet blant denne gruppen av markedsaktører er i ferd med å bli ekstremt høyt. De siste årene har analytikernes opp- og nedgraderinger vært en mer sammenfallende og "lagging indikator" i forhold til markedsutviklingen. Man har ikke funnet noen ledende egenskaper i analytikernes estimatendringer. Derfor kan analytikernes jubel fort bli mer et hinder for markedet fremover enn en utløsende faktor for videre kursoppgang, sier Riksen til iMarkedet.no.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.