RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Knuser NextGenTel

Sist oppdatert:
Her er teleleverandøren som knuser NextGentTel – i antall klager.

NextGenTel lå i 2005 på klagetoppen hos forbrukermyndighetene. Men sammenligner man antall kunder selskapene har og antall klager som er kommet inn til Forbrukerrådet og Forbrukerombudet, har faktisk strøm- og teleleverandør B2C mer enn tre ganger så mange misfornøyde kunder som NextGenTel i 2005.

Dette forutsetter selvsagt at antallet kunder som B2C oppgir å ha, stemmer.

På sine egne nettsider avviser B2C Norge avviser at de har mottatt noen klager på produktene, men sier at et stort antall av klagene handler om kunder som har blitt skremt av negativ omtale og av den grunn ville ut av avtalen.

Flere kritikkverdige forhold
B2C Norge har flere ganger blitt omtalt i media, og fikk tidlig kritikk for sin aggressive markedsføring. De innhenter kunder hovedsaklig per telefonsalg og gatesalg.

Forbrukerrådet meldte tidlig om hundrevis av klager på selskapet, og ba Forbrukerombudet om å følge opp selskapet på bakgrunn av flere kritikkverdige forhold: manglende overholdelse av angrerettloven, villedende markedsføring, dårlig informasjon om avtalevilkår og negativt salg.

I fjor høst varslet Forbrukerombudet forbudsvedtak mot B2C Norge for brudd på angrerettloven.

Klagene fortsetter å strømme inn
Forbrukerombudet sier at de har nedlagt betydelige ressurser på å kommunisere med B2C både gjennom brev og i møter med firmaet. Men til tross for dette, har klagene på selskapet fortsatt å strømme inn til forbrukermyndighetene.

- Forbrukerrådet har siden varselet om forbudsvedtak ble gitt i august i fjor mottatt i overkant av 300 henvendelser på firmaet, henvendelser som i hovedsak dreier seg om de samme problemene som Forbrukerombudet tok tak i fjor høst, forteller førstekonsulent Linette Heiberg i Forbrukerrådet ifølge Forbrukerportalen.no.

Forbrukerrådet anmoder forbrukere om å være skeptiske til å inngå avtaler med B2C.

Kunder fikk ikke det de betalte for
I kveldens «TV 2 hjelper deg» treffer vi tre B2C-kunder som ikke har mottatt telefon-tjenestene de har betalt for.

Marielle Nystad Hansen kjøpte IP-telefoni av B2C etter å ha blitt kontaktet av en telefonselger.

- Det tok først to måneder å få tilsendt riktig faktura. Så tok det noen måneder før utstyret kom, forteller Nystad Hansen

Midt i september betalte ekteparet forskudd på 1.428 kroner for tolv måneder.

Men fire måneder etter at de hadde betalt, hadde B2C ennå ikke portert nummeret, altså hentet telefonnummeret fra forrige leverandør. Da fikk familien Nystad Hansen nok og sa opp abonnementet med B2C, og krevde pengene tilbake.

Ba om tålmodighet
Først en måned etter oppsigelsen fikk familien Nystad Hansen et brev fra B2C som skyldte på porteringsproblemer og ba om tålmodighet. Deretter kom et brev fra forrige teleleverandør om at B2C endelig hadde hentet telefonnummeret.

- For det første synes jeg det er altfor sent og for det andre er det ganske frekt å hente nummeret først etter at jeg hadde sagt opp og uten min tillatelse, sier Marielle Nystad Hansen.

Og det var heller ikke den siste oppsiktsvekkende meldingen fra B2C for hennes vedkommende. Mer om denne saken ser du på «TV 2 hjelper deg» klokken 20.30 i kveld.

Tips oss: hjelperdeg@tv2.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere