RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kokkesjokk herjer nettet

Foto: Faksimile YouTube
Sist oppdatert:
- De tror kanskje det er veldig morsomt, men de glemmer konsekvensene, sier kommunikasjonsrådgiver. Se video

Noen ansatte ved pizzakjeden Domino i USA har kanskje lært at det ikke er alt som er smart å legge ut på internett.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

En av de ansatte filmet en kollega mens han behandlet maten på høyst upassende måter. Kollegaen på kjøkkenet puttet blant annet deler av maten opp i nesen på filmen som kort tid etter ble lagt ut på YouTube.

Og ikke mange timene etter at den ble lagt ut ble avdelingen sporet opp, skriver The Consumerist tirsdag.

Basert på omgivelsene som bli vist i videoen klarte noen å finne ut hvilken avdeling som var utsatt for ugjerningen og fikk varslet sjefen og sendt lenken til hovedkontoret for kjeden.

Og ikke overraskende fikk de ansatte som hadde lagt ut videoen sparken.

Flytoget også utsatt
Kommunikasjonsrådgiver Elizabeth Hartmann i Siste Skrik er ikke overrasket over selskapets reaksjon.

- Det er ikke lenge siden vi hadde en tilsvarende episode her hjemme med Flytoget, hvor man lot en av togvertene kjøre toget og det ble lagt ut på YouTube, forteller hun.

- De to fikk sparken umiddelbart.

Hun tror ikke folk ikke tenker seg så mye om før de legger ut ting.

- De tror kanskje det er veldig morsomt, men de glemmer konsekvensene.

Ikke lett å fjerne
Elizabeth Hartmann synes det verste er at det skjer mye som kanskje aldri når nettet.

- Det skjer nok mer på bakrommet enn det vi ønsker å vite, men så er jo det også noen som er så dumme at de viser det fram.

- Hvilken råd har du en bedrift som blir utsatt for et slik tilfelle?

- Det er umiddelbar reaksjon av strengeste sort. Det handler om at de menneskene som gjør slikt må ut og bort fra selskapet. Det holder ikke med noen advarsel. Dette er den eneste muligheten man har til å vise at man tar avstand fra det.

- Da er forbrukerne villig til å tilgi, mener hun.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

Hun mener at den oppvoksende generasjonen ikke er like kritisk på hva de legger ut på nett.

- Og det de ofte glemmer er at det ikke er like lett å ta bort ting.

Filmen er var onsdag ettermiddag sett av over 690.000. Torsdag morgen var det fjernet, men ble lagt ut av noen andre.

Her kan du se filmen:

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Kommunikasjonsrådgiver Elizabeth Hartmann i Siste Skrik har i dag Flytoget som kunde.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere