RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kom i toppform med Østens teknikker

Sist oppdatert:
Det finnes andre løsninger enn beinhard trening, nemlig MindBody-teknikker. De mest populære formene er core trening, yoga, pilates, NIA, t`ai chi, qigong, IDOGO og aikido. Her er tipsene til østlige teknikker som får deg i toppform!

MindBody-trening for kropp og sjel
Trening for kropp og sjel - noe for stressede nordmenn? Det finnes andre løsninger enn beinhard trening og faktisk trenger kroppen din ro og harmoni for å få treningsgevinst, enten du trener kondis eller styrketrening. Østlige teknikker er kalt « the missing link» til Vestens treningsformer, og for mange kan dette kanskje være komponenten en trenger for å balansere et hektisk liv.

Trening med tanke og følelse
I en stadig mer stresset hverdag trenger vi mer enn noensinne å roe ned og få kontakt med oss selv. Stress bryter ned fettvev, muskler og andre organer som kroppen ikke får tid til å reparere igjen. Dette fører i lengden til en lavere forbrenning fordi muskler og annet «aktivt» vev forsvinner. Nedbrytningen fører til at du ikke får de ønskede gevinstene av trening. For at kroppen din skal ha treningsgevinst trenger kroppen nemlig også ro og harmoni. MindBody- trening tilbyr nettopp dette; konsentrasjon, avspenning, smidighet og kroppsbevissthet - «the missing link» til Vestens treningsformer.

Treningsformer med østlig inspirasjon og tankegang har indre fokus, konsentrasjon, kroppskontroll og selvrealisering som viktige nøkkelbegreper. Disse aktivitetsformene har hatt en eksplosiv vekst både i USA og Europa de siste årene. De mest populære formene for MindBody- trening er core trening, yoga, pilates, NIA, t`ai chi, qigong, IDOGO og aikido.

Core Trening - trening av kjernemusklene
Core betyr kjerne. Med Core muskler mener vi de musklene som sitter «i midten» av kroppen og danner kroppens sentrum for stabilisering av bevegelser og kraftutvikling. Enhver bevegelse i kroppen krever at du har et stabilt punkt å starte bevegelsen fra – dette stabile punktet er Core, der all bevegelse starter/utgår. Disse musklene ligger sørgelig nok i dvale hos mange av oss fordi vi ikke utfordrer dem. De skal egentlig virke automatisk for å stabilisere ryggen mens resten av kroppen er i full vigør, men når de ikke lenger har automatikken må de trenes opp igjen.

CoreTraining, eller trening av kjernemusklene, er vesentlig i både yoga og pilates. Denne treningformen bygger på at mage- og ryggmuskler er det stabiliserende sentrum for en frisk kropp. Skal du begynne i riktig ende med trening, bør du altså begynne med å styrke disse musklene før du hiver deg på andre mer krevende treningsformer - det være seg yoga, fjellklatring, styrketrening med frie vekter, løping eller aerobic.

Core treningsprogram for mage-rygg-muskler
CoreTrening: Puste- og mageøvelser

Bevisstgjøring gjennom yoga
Den yogaen vi kjenner i dag som praktiseres i India, er fra ca år 1100 e. Kr, men yogisk tenkning har sine røtter så langt tilbake som til 3000 f. Kr. Østens tenkning og kultur kom til Vesten som en følge av koloniseringen av India på 1600-tallet. Interessen for yoga spredte seg raskt, og nådde sitt høydepunkt på 1960-tallet da Beatles lærte meditasjon av en indisk guru. I dag finnes det millioner av yoga- og meditasjonsutøvere i Vesten og interessen er generelt økende.

Produktdirektør i SATS, Jill Jahrmann har stått for innføring av yoga på SATS-sentre i hele Norge, og treningskjeden ELIXIA tilbyr også yoga, ved siden av pilates og core trening.

Yoga består hovedsakelig av bevisstgjøring gjennom øvelser og stillinger, pusteøvelser, avspenning og meditasjon. Det er en gradvis prosess i å ta i bruk og utvikle våre fysiske, mentale og åndelige ressurser. Det er en disiplin som ikke bare tøyer musklene og jobber med skjelettet, men som også masserer og styrker de indre organer. Målet er å finstemme sansene og hele kroppen til et hele, for å bli i stand til å skille tankene fra følelsene. Yoga har virkning på hele mennesket og er en helhetlig og dyptvirkende kur mot stress.

Forskjellige yoga stilarter

Solhilsen frekvens
«Hilsen til solen» er en av grunnøvelsene i yoga - den beste og mest komplette kortversjon av yogapraksis. Sekvensen kan gjøres på mange forskjellige måter, og den er en stimulerende oppvarming for all yogapraksis. Øvelsessekvensen øker temperaturen i kroppen, bedrer smidighet og kroppskontroll, og virker posistivt på kroppen fordi blodet sendes til alle deler av lungene.

Solhilsen grunnøvelse steg for steg

Pilates for et sterkt muskelkorsett
Pilates er på sterk fremmarsj i Norden, og slår godt an i USA og England. Treningsmetoden er utviklet av tyskeren Joseph H. Pilates (1880-1967). Han var sportsutøver, pugilist og studerte yoga. I barndommen var han sterkt plaget av astma og dette ga han motivasjonen til å finne en metode for å forbedre sin styrke og fysikk.

Han emigrerte til USA og i 1940 introduserte han new-yorkerne for metoden som han i samarbeid med sin sykepleier-kone og en rekke fysioterapeuter hadde utviklet. Han åpnet et treningssenter som delte adresse med New York City Ballet. Siden da har treningsformen vært populær blant berømte dansere, fordi de har behov for styrketrening som gir dem lange og smidige muskler.

Josef Pilates utviklet sin egen treningsform basert på et grunnleggende begrep «contrology», som henspeiler på opptrening av og kontroll med musklene i mage og rygg - de som stabiliserer ryggsøylen. Du finner mange av de samme øvelsene som i yoga, men i pilates brukes det treningsmaskiner og speil.

Pilates er en rent fysisk treningsform med stabilitet og kroppskontroll som mål. Det er en form for styrketrening, men det handler ikke om å « pumpe» opp musklene for at de skal bli så store som mulig. Det handler om å bygge den indre støttemuskulaturen grundig opp fra bunnen av, slik at vi kan bære kroppen vår på en korrekt måte. Dette gjøres med rolige og skånsomme, men effektive øvelser. Noe som gjør at også personer med skader eller problemer med f.eks. rygg eller nakke trygt kan komme hit å trene.

Øvelsene gjøres på enkle, spesialdesignede apparater, hele tiden med personlig veiledning. Veiledning underveis er viktig fordi øvelsene må gjøres på korrekt måte for at de skal gi maksimal utbytte. Øvelsene er ikke nødvendigvis så spesielle, men det er måten vi gjør dem på. Alt gjøres på en bestemt måte, ingenting overlates til tilfeldighetene. Josef Pilates sa: « En øvelse utført korrekt, er verd timer med feiltrening».

Pilatesmetoden brukes i dag over hele verden. I USA finnes det over 500 studioer og i Storbritannia er det den hurtigst voksende treningsmetoden. Også stadig flere ulike former for terapeuter benytter seg i dag av Pilatesmetoden, slik at pasientene kan delta aktivt i sin egen behandling. Dette har vist seg å ha en meget god effekt.

Pilatesmetoden får deg ikke bare til å se bedre ut, du vil også føle deg bedre. Du vil få en sterkere, og en mer utholdende muskulatur. Du blir mykere og mer løs og ledig i kroppen, noe som gjør at du føler deg mer avslappet og harmonisk. Kroppsholdningen blir bedre og du lærer deg å bruke kroppen på en mer korrekt måte. Og ikke minst, du vil få en mye større dose med energi.

Josef Pilates sa:
Etter 10 ganger vil du kunne føle forskjell.
Etter 20 ganger vil du kunne se forskjell.
Etter 30 ganger vil du ha en helt ny kropp.

Og at det virker viser de lange ventelistene verden over med toppmodeller, Hollywood kjendiser og vanlige folk som ønsker å trene kroppen sin vakker med pilates.

NIA - dansen for livsglede
NIA er utviklet av Debbie og Carlos Ro sas i USA og den første NIA-timen ble holdt sommeren 1983 i San Francisco. Treningsformen er en blanding av aerobic, t`ai chi, ulike danser, yoga og taekwondo med sterkt mentalt fokus.

NIA står for Non Impact Aerobic, eller Neuromuscular Integrative Action (på Swahili betyr de tre bokstavene «med mening»), og bearbeider både muskler og nervebaner til bedre velvære. NIA er bevegelser som stimulerer følelsene og energipunktene, chakraene i kroppen. Det finnes ikke riktig eller galt – det viktige er hvordan det føles i kroppen.

NIA er en roligere og mer innsiktsfull måte å komme i form på, både mentalt og fysisk. Det unike ved NIA er det holistiske synet på treningen – treningen gjør ikke bare godt for kroppen, men også for sjelen. Resultatet er en mykere, low-impact form for trening. En kombinasjon av myke og litt mer intensive bevegelser, kampsport, tai chi, yoga og fridans gjør det mulig å bli kjent med kroppen på ulike plan - fysisk, intellektuelt, emosjonelt og åndelig. Også åndedrettet er viktig, riktig pust gir kraft og energi.

Treningsformen passer for kvinner og menn i alle aldre som vil oppleve kropp, tanker og følelser som en helhet uten en masse prestasjonskrav. NIA gjennomføres på 3 nivåer i samme klasse. Nivåene går både på kondis og koordinasjon. Du får derved fullt utbytte av timen uavhengig av hvor godt trent og hvor god koordineringsevne du har.

Ann Elin og Jeroen Schüssel er Norges første lisensierte Nia-instruktører. De tok med Nia fra USA hvor de bodde noen år og ble fullstendig tent på denne unike treningsformen for kropp og sjel. Siden oppstarten lokalt på Røa i 1999 har Nia vært en godt bevart hemmelighet. Nia er imidlertid åpent for alle som er opptatt av å komme i bedre fysisk og mental form.

Les mer om NIA

T`ai chi gjør kroppen spenstig, sterk og smidig
T'ai chi ch'uan er en treningsform med langsomme bevegelsessekvenser (skyggeboksing). Det er en klassisk kinesisk kampkunst som kan utøves av alle, uansett alder, kjønn, kondisjon, styrke eller forkunnskaper. Du lærer først den langsomme formen, en serie av harmoniske bevegelser som utføres flytende og meget presist. Formen kan trenes hvor som helst, ute eller inne, alene eller flere sammen. Regelmessig trening gjør kroppen spenstig, sterk og smidig, og sinnet avbalansert, klart og oppmerksomt.

T'ai chi ch'uan virker forebyggende mot flere av våre mest utbredte livsstilsykdommer. De indre organene blir massert gjennom konstant bevegelse rundt kroppens tyngdepunkt, midjen. Blodsirkulasjonen stimuleres, du blir varm ut i fingerspissene, og puster bedre. Immunforsvaret styrkes og livsenergien gjenoppbygges, fordi en energistrøm (chi) stimulerer de samme energibanene (meridianene) som i en akupunkturbehandling. Formålet med treningen eer meditasjon, helse, konsentrasjon avspenning og selvforsvar.

Etter å ha trent t'ai chi ch'uan får man en følelse av velvære og indre ro, ikke tretthet eller utmattelse. Det er årsaken til at denne geniale bevegelseskunsten er et av de beste midler til å gjenoppbygge og vedlikeholde harmonien og balansen mellom din fysiske, mentale og åndelige natur.

Avspenthet og konsentrasjon med qi gong
Qi = energi, gong = ferdighet. Qigong = ferdigheten til å kunne finne vital energi. En meditativ bevegelsesform med visualisering som viktig begrep. Formåler er å bedre immunsforsvar, harmoni og helse.

Qi gong er fellesnavnet på eldgamle kinesiske treningssystemer som kan spore sine røtter 2500 år bakover i tiden. Disse måtene å trene på er nå i en rask ekspansjon over hele verden på grunn av deres åpenbare helseeffekter, og tilhører vanligvis de såkalte "indre" eller "myke" treningssystemer. Felles for disse systemene er avspenthet og konsentrasjon, langsomme bevegelser eller ubevegelige stillinger. Det finnes nærmere 4000 forskjellige retninger som alle seiler under betegnelsen qi gong.

Qi betyr «vitalkraft», «gong» er å utvikle eller styrke kraften. Metoden finnes i forskjellige utgaver fra «hard qigong» som utgjør en del av kinesisk kampsport til såkalt «medical qigong». Qi gong har ulike nivåer som medisinsk, religiøst og filosofisk. Målet med qi gong er å bringe kroppen i en tilstand av helhetlig balanse og selvregulering. Dette hevdes å kunne fremme helse, styrke immunsystemet og forebygge og kurere sykdom. Qi gong er således både en metode til selvutvikling og en metode til å behandle andre. En utøver som mottar andre til behandling, har ofte trent i mange år på å styrke sin egen kraft. I Norge benyttes qi gong mest i selvterapi, men enkelte terapeuter kombinerer metoden med akupunkturbehandling.

Øvelsene tar tid å lære og de fleste går derfor på kurs eller hos en læremester. Etter en stund kan øvelsene utføres alene og for så vidt hvor som helst. De enkleste daglige øvelser tar 15-20 minutter opptil 2 timer for de mest komplette programmene. Det krever tid og tålmodighet å lære seg de ulike posisjonene og bevegelsene. Mange foretrekker å gjøre øvelsene ute for å komme nærmere i kontakt med naturen, men de kan også utføres innendørs. De enkleste former for qigong krever kun et par kvadratmeter plass, mens tai chi krever opptil 25 kvm.

IDOGO - trening med kulestav
Navnet IDOGO er både praksis og filosofi. IDOGO pole (kulestav) og IDOGO treningsmetoder er blitt utviklet av Kung Fu og Tai Chi Mester Ping Liong Tjoa som i en årrekke har ledet flere Tai Chi sentre i sør Tyskland. Målet med hans forskning var å forenkle metoden fra Tai Chi Chuan praksisen, til å oppnå positiv innvirkning på kropp og sinn.Han ønsket å korte ned tiden for læringsprosessen i å mestre asiatiske teknikker, og etter 10 års forskning og utallige eksperimenter, har så «kulestaven» fått sin endelige form.

IDOGO er en treningsform som er lett å lære for alle aldersgrupper, og metoden er i bruk ved tyske sykehus, aldershjem og hos fysioterapeuter. Bevegelsene med IDOGO pole kombinerer den østlige medisinens tusenårs erfaring, med moderne vestlige treningsmetoder. Ifølge IDOGO utøvere vil få minutters trening om dagen etter kort tid øke velværet for kropp og sinn, ytelse, våkenhet og styrke.

Kulestav-treningen optimaliserer kroppsholdningen, bevegelighet og koordinasjonen, letter spenninger og stimulerer til myk og flytende bevegelser. Den positive effekten på kropp og sinn, er et resultat av en selvbærende avslappet holdning. Dette prinsippet gir organismen mer energi og selvtillit, støttet av økt oksygeninntak og bedret fordøyelse.

Les mer om IDOGO

Aikido - integrativ trening for kropp og sjel
Aikido er grunnlagt av Morihei Ueshiba (1883-1969) som viet sitt liv til å studere japansk kampkunst (Martial Arts). Han samlet det beste og mest konstruktive av århundrers samuraikultur i aikido. Resultatet er en særegen treningsform og kampsport.

Gjennom selvdisiplinering og perfeksjonering (keiko) når utøveren en grensesprengende fysisk og mental utvikling.

Treningsformen kan bare forstås gjennom lang personlig erfaring, men man kan få en ide om hva det går ut på ved å ta utgangspunkt i betydningen av begrepene Ai, Ki og Do.

Ai kan oversettes med harmoni eller enhet. Gjennom perfekt kontakt (kimusubi), beveger en seg samtidig som partnerens angrep. Kombinert med et spesielt bevegelsesprinsipp (taisabaki), fanges partnerens angrepsenergi inn i eget kraftfelt. Slik kan en eller flere angripere kontrolleres og uskadeliggjøres.

Ki (japansk), chi (kinesisk) eller prana (indisk) er et sentralt begrep i all orientalsk kultur. Betydningen er livskraft eller universell energi. Denne ligger latent i alt og alle. Utvikling av og bevisst bruk av ki er selve essensen i aikido. Gjennom pusteteknikk og konsentrasjon oppøves gradvis en kraft som er ren fysisk styrke overlegen.

Do kan oversettes med vei for fysisk og åndelig utvikling og selve rkjennelse. All høyere form for japansk kampkunst er utviklet fra teknikk til vei - "veien blir til mens du går".

Aikido legger stor vekt på å bevare denne forståelsen. For den disiplinerte utøver virker treningen derfor som et referansepunkt. Den blir et speil for hverdagslivet, for personlig dannelse og innsikt i vår menneskelige natur og egenart.

Aikido er en kampkunst som øver sinnet såvel som kroppen. Aikido legger ikke vekt på fysisk styrke hos utøveren, men utnytter angriperens styrke og vekt til sitt forsvar. I stedet for å møte kraft med kraft, glir man unna og styrer motstanderens kraft i den retning man vil. Rent fysisk handler det mer om total kroppsbeherskelse enn bare konsis og styrke.

Aikido trenes sjelden for å lære selvforsvar. Dette kommer av at man må holde på svært lenge for å kunne bruke teknikkene effektivt til selvforsvar. Man trener fordi man syns det er moro, sosialt og interessant. Fallteknikk er en meget viktig del av Aikidotreningen og den gjør samtidig at man blir smidig og myk.

Relaterte linker:

Yoga:
www.yogajournal.com
www.poweryoga.com
www.poweryoga.com
www.yogazone.com
www.baronbaptiste.com
www.yogaskolen.org
www.yogaforalle.net
www.yoga.no
www.yogasenteret.com

Pilates:
www.pilates.no
www.pilatesstudio.no
www.pilatesroom.no/
www.bodycontrolstudio.dk/

T`ai chi:
www.patiencetaichi.com
www.taichichuan.no
www.taichikineo.no

Qigong:
www.qi.org
www.chi-kung.no

NIA:
www.nianorway.com/niaomoss.html
www.nia-nia.com

Aikido:
www.aikido.no/naf/index.html
www.aikikan.no
www.aikidofaq.com

IDOGO:
www.idogo.com
www.lalinja.no

Stressmestring og meditasjon:
Transendental meditasjon
Acem Meditasjonssenter
Pepp Norge

Treningssentre:
Elixia
S.A.T.S

Friskis og Svettis: Vika og Majorstuen, Oslo
Spinta: Kirkeveien 64, Oslo
Alternativ trening: Stovner senter 12,Oslo tlf: 22 10 40 30
Pusterommet: Thv. Meyersgt. 31, Oslo tlf: 22 80 58 58
Urban X: Bogstadveien 27b, Oslo

Kilde: Tren - boken som hjelper deg å komme i form, Jill Jahrmann, I Form, LifeMagssinet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere