RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kommentar: Persillebladene i kontrollrommet

Sist oppdatert:
De knallharde flygelederne har avslørt en ny og følsom side: De tåler ikke stress, for da blir de så lei seg at de ikke kan jobbe. Hvor er du når vi trenger deg, Ronald Reagan
I går formiddag ble flygelederne ved kontrollsentralen i Røyken skuffet over Avinors avgjørelse om å flytte virksomheten til Sola, hvor flygelederne blir tilbudt jobb. Det hele skal skje om fire år.

Det er forståelige at flygelederne er uenige i dette.

Men det blir latterlig når flygelederne sier at avgjørelsen var et slikt sjokk at de ble psykisk uegnet til å dirigere fly. Derfor ble alle sykemeldt.

For det første kan det vel ikke ha vært noe enormt sjokk at en avgjørelse ville bli tatt?

For det andre: En enkel sjel ville vel tro at nest etter godt syn er en sterk psyke det viktigste kravet for en flygeleder?

Kan vi virkelig ha det slik at flytrafikken dirigeres av persilleblader som ikke kan jobbe når de blir skuffet?

I dag kan vi lese på TV 2 Nettavisen at tillitsvalgt for flygelederne, Bendik Heggelund, sier at flygelederne nå er blitt lei seg igjen, denne gangen over vinklingen saken har fått i media.

Spesielt lei seg er man på grunn av forsiden av Dagbladet, som spør hvem som er sykest av flygelederne og kronisk syke Hartvik Torsteinsen (9), som ikke kom frem til en legeavtale i Boston på grunn av flygelederaksjonen.

- Det var ikke akkurat det folk trengte å se da de var på vei til jobb i morgentimene, framholder Heggelund.

Stakkars. Da blir det vel sykemelding igjen.

Men kan det komme noe godt ut av det hele? Er det lov å håpe at denne hårreisende aksjonen endelig fører til at det blir gjort noe i forhold til denne typen sabotasje?

Er det for eksempel lov å håpe at samferdselsminister Torild Skogsholm lar seg inspirere av avdøde Ronald Reagan? Noe av det første han ble møtt med som president var en ulovlig streik fra 13.000 flygeledere.

Flygeledernes fagforening PATCO ventet åpenbart at det å lamme flytrafikken ville være nok til å tvinge gjennom krav om bedre lønn, lavere pensjonsalder og kortere arbeidsuke. Det kan også ha spilt inn at PATCO støttet Reagan som presidentkandidat.

Reagan ga PATCO 48 timer til å avslutte den klart ulovlige streiken. Da det ikke ble gjort, ble de fleste flygelederne sagt opp, og delvis erstattet med militært personell. Det var en kaotisk stuntoperasjon, men ingen fly datt ned, og det ble en milepæl for Reagan som president.

Vi har egentlig ingen illusjoner om at norske politikere er tøffe nok til å ta en slik kamp, så vi får vel heller leve videre med persillebladene i kontrollrommet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere