*Nettavisen* Nyheter.

Kommentar: Sleipe Norwegian og sløve journalister

I går lurte flyselskapet Norwegian norske medier til å tro at selskapet tjener penger. Hadde Saddam fortsatt regjert, ville han nok betalt mye for å hyre Norwegian-sjef Bjørn Kjos (bildet) som informasjonsminister

19.05.08 01:11

Onsdag kveld sendte flyselskapet Norwegian ut en pressemelding hvor det ble opplyst at selskapet hadde et resultat før skatt på 11,2 millioner i første kvartal i år.



Videre het det:



"- Dette viser at det norske folk slutter opp om det nye norske lavprisselskapet, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i en kommentar til de positive tallene så langt i år."



Flere medier, inkludert iMarkedet, hoppet på denne gladsaken fra morgenen av i går. Her har altså lille Norwegian klart å snu blodrøde tall til overskudd i et kvartal da giganten SAS gikk med milliardunderskudd.



PR-stuntet til Kjos og Norwegian nådde sitt høydepunkt da han i går kveld kunne glise bredt på TV2-nyhetene og skryte av resultatene, fra cockpiten på et av selskapenes fly.



Problemet er at hele nyheten er så misvisende at Iraks tidligere informasjonsminister Mohammed Saeed al-Sahaf ville applaudert PR-jobben til Kjos & Co.



iMarkedet undersøkte i går formiddag bakgrunnen for meldingen fra Norwegian, da overskuddet forekom oss nokså utrolig, så kort tid etter oppstart, og i et så tøft flymarked.



Da ledelsen i selskapet nektet å opplyse om andre regnskapstall enn det ene som var gjengitt i pressemeldingen, ble vi selvsagt mistenksomme, og vi undersøkte videre med andre kilder i flybransjen.



Det vi fant ut var at overskuddet i Norwegian er helt ekstraordinært, og kommer på grunn av inntektsføring av et engangsbeløp etter at Braathens terminerte en samarbeidsavtale.



Dette ble deretter motstrebende og halvveis innrømmet av selskapet, som fortsatt ikke ville bidra med noen tall som kunne gi et mer dekkende bilde.



Etter altå dømme er realiteten at Norwegian tapte solid med penger på driften også i første kvartal.



Dette avslørte iMarkedet i en artikkel klokken 14 i går (

Tulletall fra Norwegian

).



Likevel presterer TV2 å sende et jubelinnslag om sleipe Kjos flere timer senere.



Det er åpenbart at Norwegian-sjef Kjos og informasjonssjef Jonette Øyen synes det er greit å villede media og allmennheten, men vi får håpe de er ærligere når de beskriver virkeligheten for sine ansatte og aksjonærer.



Vi vil også tro at TV2 og andre medier er litt mer skeptiske neste gang de blir presentert for Bagdad-Kjos og hans PR-stunt.



Bildet er manipulert.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.