*Nettavisen* Nyheter.

Kommentar: Teleselskapenes mareritt

Kommentar: De store europeiske teleselskapene står foran massive utfordringer. Fremtiden ser alt annet enn bra ut for de store integrerte teleselskapene, og Telenor er intet unntak

19.05.08 00:34

For noen måneder siden ble Cannes invadert av 35.000 mennesker og 10.000 journalister som kom til den franske riviera for å ta de nye mobiltrendene i øyesyn på mobilmessen 3GSM.



Gjennomgangstonen, i alle fall den som kom etter noen glass fransk rød- eller rosevin utpå kvelden var skuffelse. Var det ikke noe nytt å spennende i år? Hvor blir nyhetene av? Hvor er de store eks-monopolistene?



Det amerikanske IT-selskapet Unisys understreket det samme. iMarkedet.no fikk intervju med lederen for selskapets europeiske virksomhet innen telecom.



Hans budskap var enkelt og greit: Teleselskapene er ikke lengre noen pådriver i utviklingen. De er blitt retailere, de selger en råvare (ringetid) og evner i liten grad å være med å konkurrere om de verdiøkende tjenestene for kundene. De har massive strukturelle utfordringer.



Les dette intervjuet her:


- Teleselskapene må lære handel

I dag kom TeliaSonera med resultater. De var elendige, og skuffet optimistiske analytikere.



I bunn og grunn selger de integrerte selskapene, som Telenor og TeliaSonera, taletid. Det er hovedinntektskildene som de har levd meget godt av.



Når konkurrentene angriper dette direkte har selskapene lite de skulle sagt. De kan si at kvaliteten er bedre – men i mange tilfeller stemmer ikke dette. Kvalitet koster – og prisen vil uansett være den viktigste faktoren.



Teleselskapene som Telenor og TeliaSonera ser også en sterk megatrend som blåser imot deres interesser – teknologimigrasjonen. IP-telefoni er kommet for å bli. Det vi har sett så langt er bare begynnelsen.



For å opprettholde vekst til en rimelig penge har både Telenor og TeliaSonera satset stort på markeder som ligger langt unna. Sistnevnte kjøpte seg nettopp inn i Tyrkia, mens Telenor har satset stort i Pakistan og Bangladesh samt i Russland og Ukraina.



De senere ukene har vi sett hvilken operasjonell risiko som finnes i disse områdene. I Telenor sliter de med en partner som de rett ut sier at de ikke stoler på i Russland – og Ukraina. En partner som har andre mål for virksomheten de eier sammen med Telenor enn det nordmennene har. Det er alvorlig. Det viser at der Telenor og de andre integrerte teleselskapene skal finne vekst er det ikke helt risikofritt, for å si det mildt.



Spørsmålet er om denne risikoen er regnet inn i aksjekursen til disse selskapene.



Analytikerne som følger Telenor føler seg komfortable med situasjonen i Norge: Det er en situasjon som snart kan endre seg. Konkurransen på mobil vil øke. Konkurransen fra nye teknologier vil også øke. Telenor er av åpenbare årsaker dømt til å henge bakpå i utviklingen.



Samtidig som vi ser resultatene og marginene til teleselskapene er under press er selskapene som leverer utstyr til telebransjen, og da særlig mobil, virkelige vinnere.



Nokia har levert meget gode tall. SonyEricsson har skuffet, men Ericsson leverte meget gode tall.



Samtidig har vi i Norge og resten av Europa sett en enorm oppblomstring av telekonkurrenter både til fastnett (IP-telefoni et eksempel) og mobiltelefoni (det blir hardere konkurranse når UMTS-nettet kommer for fult).



Vi venter på Telenor-tall med stor spenning, men har ikke all verden med forventninger om vekst eller opprettholdelse av marginer.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.