Kommunen lar Torfinn slippe bompenger

Innestengt av to bommer:

Flere beboere var innestengt av to nye bomstasjoner i Oslo, men nå er det funnet en midlertidig løsning.

Forrige helg åpnet 52 nye bomstasjoner i Oslo, og som Nettavisen har omtalt, ble Torfinn Ørmen «stengt inne» av to bomstasjoner i Fagerheimgata.

- Folk er rasende, og har lyst til å flytte. De sier at de blir kvalme bare de ser bommene som er montert opp rett utenfor bygården, fortalte Ørmen.

Konsekvensen blir at beboerne i tre bygårder i gata må betale hver gang de skal ut å kjøre, og de som ikke har en bombrikke, måtte betale i begge bommene.

INNESTENGT: Torfinn Ørmen ble «stengt inne» av to nye bomstasjoner i Fagerheimgata i Oslo fra 1. juni, men nå får han kjøre ut en annen vei. Foto: Privat

Ut på baksiden

Sameiet der Ørmen bor, Fagerheimgata 20, klaget på plasseringen av bomstasjonene, og fikk avslag på fritak for bompenger. Men nå slipper de bompenger likevel.

- Vi fikk en midlertidig løsning med åpning av en vei på baksiden av bygården, ved at betongklossen som stengte veien ble flyttet, forteller Ørmen til Nettavisen.

BAKVEIEN: Beboerne i Fagerheimgata slipper nå bompenger og får kjøre ut på denne veien i bakgården etter at betongelementer som stengte veien er fjernet av kommunen. Foto: Jørgen Berge (Nettavisen)

Dermed kan han nå kjøre ut fra parkeringsplassen sin uten å havne rett inn i de to bomstasjonene, og han kan bevege seg fritt i det meste av bydel Grünerløkka uten å betale bompenger. Det er imidlertid full forvirring om hva som skjer videre.

- Det vil bli stengt igjen. Det er noe uenighet om hva som er best utkjørsel, sier han, og viser til at nabobygårdene i Fagerheimgata 22 og 24, ikke er helt enige i den nye løsningen.

- Også er det uklare ansvarsforhold i kommunen, legger han til.

Det var magasinet Motor som først omtalte bommene.

- Vil gå en ny runde

Bymiljøetaten i Oslo kommune opplyser at de nå prøver å finne en løsning på saken.

- Fagerheimgata 22 og 24 ønsket å beholde sin opprinnelige adkomst. Bymiljøetaten flyttet derfor sperringen slik at Fagerheimgata 20 fikk adkomst mot Vossegata samtidig som Fagerheimgata 22 og 24 beholder sin opprinnelig adkomst, sier presseansvarlig Monica T. Olsen i Bymiljøetaten til Nettavisen.

Olsen forteller at Bymiljøetaten er i dialog med borettslagene og gårdeierne som er berørt, det vil si Fagerheimgata 20, 22 og 24 og Østgaards gate 44.

- Det som er status akkurat nå er at alle disse borettslagene/gårdeierne har uttrykt ønske om å tilbakeføre adkomsten slik den opprinnelig var. Vi kommer derfor til å gå enda en ny runde på dette, og sammen med alle de berørte komme frem til det som gir den beste løsningen for alle, sier hun.

- Forstår frustrasjonen

Forrige fredag spurte Nettavisen fungerende miljøbyråd Arild Hermstad (MDG) i Oslo om han skjønner Torfinn Ørmens frustrasjon:

- Ja, jeg forstår det. Og det er bra at bymiljøetaten nå ser på om det går an å få til en endring av adkomst til disse boligene, sa Hermstad.

FORSTÅR: Fungerende miljøbyråd i Oslo, Arild Hermstad (MDG), sa i forrige uke at han forstår frustrasjonen til beboerne som blir stengt inne av to bomstasjoner.  Foto: Thomas Winje Øijord (NTB scanpix)

Prisen per bom i Fagerheimgata uten bombrikke, er 19 kroner. Med bombrikke er prisen 15 kroner, og da betaler man bare for én av bommene ved passering.

- Dette har vært en kjent problemstilling en stund, sa Kyrre Gran, transportfaglig ansvarlig i Oslopakke 3-sekretariatet i Statens vegvesen, til Nettavisen i forrige uke

Gran fortalte at Fagerheimgata er stedet der de har vurdert flest alternativer for plassering av bomstasjonene.

- Plasseringen ble vedtatt i desember 2017, så dette var en del av vedtaket som ble gjort politisk av bystyret i Oslo kommune, sa han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.