*Nettavisen* Nyheter.

Kompetente jobbnomader

Foto: Shutterstock (Shutterstock)

Kloke kommunikasjonshoder jakter alltid nye utfordringer.

(NA24-Leserinnlegg): Derfor er de også åpne for muligheter som dukker opp. Seks av ti kommunikatører vurderer å skifte jobb i år. De tror på egne evner og gir blaffen i om de er sistemann ansatt i dårlige tider.

Kommunikasjonsfolk er ikke lettskremte. De setter utfordringer fremfor trygghet.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Fryktløse optimister
I fjor tenkte fire av ti norske kommunikatører på å skifte jobb. I år vurderer hele seks av ti å flytte på seg. Kommunikasjonsfolk er fortsatt jobbnomader. De tar veien dit arbeidsoppgavene er mest interessante og lar seg ikke stresse av lavkonjunkturen.

Uansett om det er oppgangs- eller nedgangstider – kommunikatørene ser lyst på arbeidslivet og jobbmulighetene.

Hammer & Hanborg er et rekrutteringsselskap, spesialisert innen kommunikasjon, informasjon og markedsføring og for tredje året på rad har vi gjort en større undersøkelse blant landets kommunikatører.

Vi undersøker hvordan kommunikasjonsfolk ser på sin nåværende arbeidssituasjon, hva som er viktig når de søker ny jobb og hvordan de ser på sitt fremtidige arbeidsliv. I år har vi spurt spesielt om hvordan kommunikatørene tror at krisetidene vil påvirke deres karriere.

Det viser seg at kommunikasjonsfolk er urokkelige optimister. De tror på egne evner og at kompetansen vil fortsette å lede dem til stadig nye utfordringer – og gjerne til en ny arbeidsgiver. Seks av ti vurderer å skifte jobb i år.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

Stiller krav til arbeidsgiverne
Vårt nettverk av medarbeidere og ledere innen kommunikasjon, informasjon og markedsføring har besvart spørreundersøkelsen. Og de leverer klar tale: Kommunikatørene ønsker en arbeidsgiver som gir stadig nye utfordringer, og nesten halvparten mener karrieremuligheter er viktige når de velger seg en ny jobb.

Hele 38 prosent oppgir at en dårlig sjef er grunnen til at de ønsker seg bort fra sin nåværende arbeidsgiver. Mens 36 prosent opplever mangel på personlig utvikling.

Det er krevende for arbeidsgivere å holde på gode kommunikasjonsfolk, også i lavkonjunktur. Kommunikatørene vet hva de vil ha. Og får de det ikke, så bytter de arbeidsplass.

Fag i vekst
73 prosent av dem vi har spurt er i alderen 20 til 40 år. 96 prosent har fullført universitets- eller høgskoleutdanning. De aller fleste har god grunn til å se lyst på fremtiden og stole på egen kompetanse.

Jobber innen kommunikasjon, informasjon og markedsføring tiltrekker seg dyktige, unge mennesker. Faget er i vekst. Mange innser at god kommunikasjon – internt og eksternt – er viktig uansett om økonomien går opp eller ned.

I krise trengs det gode forklaringer. På hvorfor det går som det går og hva som er veien ut av problemene. Da trengs god kommunikasjon og gode kommunikatører.

Klikk på bildet for å forstørre.

Men fortsatt kamp om kloke hoder

Totalt sett tror jeg at det er arbeidsgivere på jakt etter de skarpeste kommunikasjonsfolkene som vil møte de største utfordringer, også i tiden som kommer.

Kampen om de klokeste kommunikasjonshodene vil fortsatt være tøff. Skal du vinne, må du friste med stimulerende arbeidsoppgaver og dyktig ledelse.

AV: Trine Larsen
Country manager hos Hammer & Hanborg

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.