*Nettavisen* Nyheter.

Konfirmanten får smykker til 45.000

Thune er blant gullsmedene i Oslo som gjør gode penger på konfirmantgaver. Foto: (THUNE)

- Pengene sitter nok litt løsere hos folk enn før, sier Katri Kotala i Thune.

Blant jungelen av gaver man kan gi til konfirmanten velger mange å gi noe varig og et minne. Det har salgslederen ved gullsmed David Andersen lagt merke til.

- Den dyreste konfirmasjonsgaven vi har solgt er 45.000 kroner. Det er ofte diamanter som er mest populære, men dette kommer helt an på relasjonen man har til konfirmanten, opplyser salgsleder Hanne Johansen ved gullsmed David Andersen til Nettavisen.

Smykker og klokker
Trenden går mot at folk gir dyrere gaver nå enn før.

- Hvis man før kjøpte for 500 kroner kjøper man for 1000 kroner i dag. Nær familie gir mer penger. Faddere gir ofte også litt mer.

Diamantring til 32.500 kroner
Blant alle gullsmedbutikkene til Thune i Oslo er en halvkarats diamantring til 32.500 kroner det dyreste de kan huske at de har solgt.

- I og med at både sølv og gullprisen har steget blir smykkene dyrere. Noen gir også en pengesum i tillegg til smykket. Pengene sitter nok litt løsere hos folk enn før, opplyser markedsassistent og webansvarlig i Thune Katri Kotala.

Thune selger veldig mange diamantsmykker og perlesmykker med diamanter.

- På grunn av at gullprisen er såpass høy kan det være at de velger perlesmykke med diamant i stedet. Gaver som ligger mellom 1000 og 3000 kroner er nok mest vanlig, men de kan også nå 10.000 kroner. De dyreste til over 30.000 kroner blir nok kjøpt av foreldre og besteforeldre, fortsetter Kotala.

Dyrere med substans
Hos gullsmed Heyerdahl kjøper også nær familie dyre smykker eller klokker.

- Ikke sjelden vi selger konfirmasjonsgaver fra familien til 20.000 kroner, sier daglig leder i Heyerdahl Gullsmed, Thomas Heyerdahl, til Nettavisen.

Han mener å se en trend med at folk kjøper dyrere gaver.

- Folk kjøper dyrere konfirmasjonsgaver, spesielt når man er nær familie. Man legger vekt på en ordentlige ting som har substans, sier Heyerdahl.

Han opplyser at kundene har lyst til å gi noe som har en varig verdi og som skal være et minne fra giver.

- Det går veldig mye i tidløse klassiske varer enn i motesmykker- og klokker. Folk vil ha noe som skal være like fint om 30-40 år. Diamantsmykker går det også mye av. Folk kjøper dyrere nå enn før fortsetter han.

Variert prisnivå
Hos Juveler Langaard opplever man stor forskjell i hvor mye kundene vil gi til konfirmanten.

- Det er veldig forskjellig og varierende hva folk velger å gi og hvor mye de velger å gi. Det kan hende at folk kjøper konfirmasjonsgaver opp mot 100.000, men dette er mer sjeldent. Vi har gaver i alle prisklasser og selger mest av perle- og diamantørepynt. Til de mannlige konfirmantene går det i mansjettknapper. Til begge er ring med våpenskjold aktuell, forteller daglig leder Ingrid Woodhouse til Nettavisen.

Hun tror også folk ønsker å gi bort et varig minne.

- Det er jo en spesiell handling i noens liv og det skjer en gang. Dermed vil folk legge mer penger i gaven, forklarer hun.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.