RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kongebesøk ga PR for 6,5 millioner

Sist oppdatert:
Kongeparets besøk i Brasil i oktober var verdt pengene. Verdien av omtalen av norsk klippfisk i norske og brasilianske medier ligger på rundt 6,5 millioner kroner.

Kongeparet var på statsbesøk i Brasil i oktober med et haleheng av norske og brasilianske medier.

Men det var ikke bare norske journalister som hengte seg på kongeparets tur. Det gjorde også norsk næringsliv. Med i følget var fem statsråder og nærmere 150 norske næringslivsfolk. Formålet var å presentere Norge i Brasil med blant annet næringslivsseminarer og seminarer om norsk kunst og kultur, sjømat og turisme.

Brasil er et av de største eksportmarkedene for norsk fisk, og Eksportutvalget for fisk satset én million kroner på å profilere norsk fisk i forbindelse med besøket. Nå viser det seg at investeringen har betalt seg.

Et estimat som Eksportutvalget for fisk har fått utarbeidet viser at verdien av omtalen av norsk klippfisk i norske og brasilianske medier var verdt rundt 6,5 millioner kroner.

- Dette er den høyest estimerte reklameverdi som EFF har oppnådd på arrangementer i forbindelse med et konge- eller statsministerbesøk, forteller fiskeriutsending i Rio de Janeiro, Per Christian Enge.

Metoden er et grovt anslag over hvor mye den redaksjonelle omtalen ville kostet hvis man skulle ha kjøpt tilsvarende plass som annonser/reklame.

- Vi er fullt klar over at omregning av redaksjonell omtale til annonsepris, innebærer en rekke metodiske problemer, og tallene er derfor bare ment som en grov indikator for PR-verdien av våre arrangementer, sier han.

Av totalt 49 registrerte TV-innslag på nasjonal TV under statsbesøket, omhandlet 20 klippfisk. Det gir en prosent på 41.

Spesielt kongens besøk på fiskemarkedet i Mercado Municipal i São Paulo ble en stor mediesuksess. Der prøvesmakte han "Bolinhos de Bacalhau" (klippfisk-boller). Totalt 50 brasilianske medier (TV, radio og aviser) ble akkreditert til arrangementet, melder Eksportutvalget.

Fisk markerte seg også sterkt i norske medier under statsbesøket. Av totalt 350 registrerte medieoppslag fra kongebesøket til en anslått verdi på 2,4 millioner kroner, utgjorde den fiskerirelaterte omtalen 1,1 millioner, ifølge en analyse utført av byrået Observer Norge.

For å unngå skjev fordeling er oppslag i fiskerimedia holdt utenfor beregningen.

- Det er helt klart at kongebesøket var av unik verdi for norsk fiskerinæring og bidro til å forsterke posisjonen til klippfisk i markedet. Investeringen i arrangementene for norsk sjømat var én million kroner og den samlede resultatverdien i PR rundt 6,4 millioner viser at arrangementene hadde stor effekt, sier Per Christian Enge.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere