Konkurs var ikke fatalt for Femme

Femme gikk over ende i februar med et samlet underskudd på 12 millioner kroner de siste to årene. Nå gjenoppstår de på nett med ny eier og ny redaktør.

20.06.08 11:05

Selskapet Femme ble startet opp av tidligere Playboy- og Mann-redaktør Wenche Steen i mars 2000 og nettstedet kom i gang i juni. Det varte i knappe tre år før de gikk konkurs i februar med en gjeld på tre millioner kroner.

Men det avskrekker ikke den nye eieren Morten Hofstad. Sammen med tidligere redaktør Lill Kristin Syversen, nyansatt ansvarlig redaktør Lise Tangen, starter Hofstad opp nettstedet igjen. Denne gang er Wenche Steen med som frittstående konsulent. Hun fortsetter i sin rolle med å bidra til å videreutvikle selskapet Femme Publishing.

- Det er nye eiere og nytt selskap. Vi starter opp med mange av de gamle ideene og mye nytt, sier ansvarlig redaktør Lise Tangen til Propaganda og viser blant annet til en ny dating-tjeneste og et ekspertpanel som skal svare på spørsmål om alt fra astrologi til trening og make up.

Fra oppstarten våren 2000 og frem til oktober 2002 gikk Femme med et samlet underskudd på 12 millioner kroner. Den samme perioden klarte de kun å dra inn drøye 2,2 millioner kroner. Det skremmer ikke den gjenoppståtte nettsiden. Driften skal fortsatt kun finansieres gjennom annonseinntekter og de har inngått et samarbeid med AdWeb om annonsesalg. Papirmagasinet, som Wenche Steen lanserte for å friste flere annonsører, gjenoppstår derimot ikke.

- Vi har ingen konkrete planer om å gjenopplive papirmagasinet med det første, men vi har planer om flere nye tjenester etter hver, sier Lise Tangen til Propaganda.

Hofstad kjøpte boet for 41.000 kroner og besitter dermed alle de immatrielle verdiene. Han har tidligere bakgrunn som leder av den interaktive avdelingen til Modern Times Group og hadde dermed ansvar for WebAd International Norge og Everyday.com i Norge. Til daglig leder Hofstad selskapet Conto Pronto, et selskap som står bak betalingsløsninger med mobiltelefon.

De to argeste konkurrentene til Femme blir Klikk, ett nettsted som den siste tiden har opplevd en enorm vekst. Distribusjon og markedsføring fra portalen SOL har ført til en økning i antall sidevisninger på nesten 700 prosent.

Nettstedet, som ikke baserer seg på interaktivitet, hevder allerede å ha 160.000 unike besøkende. Antall sidevisninger er imidlertid betydelig mindre enn Kvinneguidens, 543.000 sidevisninger i juni. De siste tallene viser at det andre store nettstedet for kvinner, Kvinneguiden, har tre millioner sidevisninger i måneden og rundt 120.000 besøkende. Tangen avviser derimot at Kvinneguiden er en konkurrent.

- De har et helt annet konsept enn oss. Vi er et nettmagasin for kvinner. De er en portal, sier hun til Propaganda.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.