RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Konsesjonskamp koster for P4

Sist oppdatert:
På tross av økende inntekter, måtte P4 se resultatet falle med knappe seks millioner kroner. Det koster penger å kjempe om fornyet konsesjon.

P4 leverte et driftsresultat på 4,1 millioner kroner i tredje kvartal, omsetningen lkte med 1,1 prosent i forhold til fjoråret, mens resultatet falt med knappe seks millioner kroner. Svakt annonsemarked i juli og usikkerhet rundt konsesjonsspørsmålet er noe av årsaken.

- Konsesjonsavgjørelsen ga en umiddelbar effekt på salget. I mai, juni og juli var det dårlig, mens det tok seg opp i august, sier kanalens økonomidirektør Pål Falck-Pedersen.

Det koster penger å kjempe om livet, det har P4 fått merke. Et knapt halvår var kanalen uten konsesjon etter 1.1.2004 og de pøste ut penger til økt bruk av advokater og konsulenter, lojalitetsbonus til ansatte som ikke sluttet, oppsigelser og profilering.

Til sammen har kostnadene til P4 økt med ni millioner kroner så langt i år. Bare i tredje kvartal har kanalen brukt rundt fem millioner kroner på å forberede seg til en ny tilværelse etter nyttår.

Også feiringen av kanalens 10 års jubileum og en omfattende markedskampanje har kostet penger for P4. I tillegg har de økt research og relasjonsmålinger mot annonsører så vel som lyttere, alt for å stå bedre rustet i kampen mot Kanal4, når den setter inn for alvor over nyttår.

Siden i sommer har kanalen startet en effektiviseringsprosess med det for øyet å kutte kostnader med ti millioner kroner. Blant annet avvikler de avtalen med NTB fra nyttår, de skal spare inn på vederlagene til Tono og Gramo, samt få mer radiotid ut av hver redaksjonelle medarbeider.

- Gjennom tettere ressursstyring av staben oppnår vi å få mer program ut av hver krone. Vi har gått kritisk igjennom alle eksterne programleverandører og frilansavtaler og redusert disse, kommenterer kanalens administrerende direktør, Rune Brynhildsen.

Både advokater og PR-konsulenter har nytt godt av P4s konsesjonskamp og rettssak med staten. Nå håper de å klare å redusere beløpene de bruker på dette også. De skal ha full fokus på radio.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere