*Nettavisen* Nyheter.

Konstant trøtt?

Foto: (Crestock)

Slik unngår du at dagene dine blir en eneste stor gjesp.

18.10.10 10:07

(SIDE2:) Det er høst i lufta, og en kollektiv trøtthetsfølelse ser ut til å senke seg over det langstrakte land.

Slitne øyne og gjespende munner synes å være et vanlig uttrykk i disse høstdager. Men hva er de vanligste årsakene til trøtthet, og hvordan kan en overvinne det? Medical MD har samlet en liste over de vanligste årsakene til trøtthet - og vi forteller deg samtidig hvordan du kan overvinne de.

Les også:Er du demotivert?

1. Ikke nok søvn
Søvnmangel er relativt utbredt. Og det kan ha negativ påvirkning på konsentrasjon og helse. Voksne mennesker bør ha mellom syv og åtte timer søvn hver natt.

Gjør søvn til en prioritet. Rydd unna mobiltelefon, PC-er og andre uroelementer fra soverommet. Om ingenting hjelper, søk profesjonell hjelp.

2. Feil kosthold
Å spise for lite kan bidra til trøtthet, men også det å spise feil kan gjøre deg til en slappfisk.

Spis balansert og regelmessig, så forhindrer du den ufordragelige følelsen av at blodsukkeret synker og at øyenlokkene blir tunge.

3. Jernmangel
Mangel på jern fører til trøtthet. Spesielt hos kvinner kan dette være et problem, grunnet det månedlige.

Røde blodceller er nødvendig for å transportere oksygen til organene dine. Sett gjerne kjøtt, lever, skalldyr og bønner på menyen om dette skulle være tilfelle, om mangelen er mer prekær, ta et tilskudd.

4. Depresjon
En emosjonell sykdom som gir utslag i fysiske symptomer også hvorav de mest vanlige er trøtthet, mangel på matlyst og hodepine.

Om du føler deg trøtt og nedenfor i flere uker, oppsøk en psykolog. Depresjon og utbrenthet er ikke uvanlig i landet vårt, og det finnes god, profesjonell hjelp for å bli dratt opp fra depresjonens mørke. Ikke bær på de kjipe tankene alene.

5. Kaffe overdose
Konsumert i bøtter og spann for å motvirke nettopp trøtthet, men studier viser at kaffe kan virke mot sin hensikt ved overdrevet bruk. Dette fordi det trigger blodtrykk og hjerterate, som igjen kan resultere i påfølgende trøtthet.

Kutt derfor gradvis ned på produkter som inneholder kaffein.

6. Dehydrering
Om du sitter bak pulten din på kontoret eller danser Zumba på treningssenteret, trenger kroppen din vann for å fungere ordentlig. Kjenner du tørrheten i munnen er du allerede dehydrert, og du trenger da påfyll av disse livsviktige dråpene.

Drikk vann regelmessig gjennom hele dagen, og fyll på en flaske som du har i umiddelbar nærhet. Om urinet ditt er lyst i farge, har du sannsynligvis fått i deg tilstrekkelig med H2O.

6. Mangel på mosjon
Latskap og trøtthet trives godt i hverandres selskap. Regelmessig fysisk aktivitet gjør at en kan få det nødvendige energiboostet.

Mer fra Side2? Sjekk forsiden her!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.