Gå til sidens hovedinnhold

Korona fikk voldsomt fart på ny løsning - men skapte også et uventet problem for 400.000 nordmenn

Ble både løsningen og problemet på en gang.

Før korona slo til, var betaling med mobilen gjennom blant Apple Pay, noe veldig mange ønsket å bruke - men veldig få butikker aksepterte.

Spesielt var matbutikkene svært tilbakeholdne med å åpne sine betalingsterminaler for mobilbruk.

Les også: Oppfordrer til kontaktløs betaling under koronakrisen - likevel må du trykke OK

Men da alle ville redusere berøring, ble portene åpnet på vidt gap: Nærmest over natten kunne man bruke både kredittkortenes RFID-brikker og mobilen som betaling praktisk talt over alt.

I kombinasjon med at førerkortet nå er digitalt, har disse to endringene gjort at lommeboka langt på vei har blitt overflødig.

Les også: Nå får du førerkortet digitalt

Ansiktsgjenkjenning til besvær

Men ifølge en ny undersøkelse YouGov har gjort for Danske Bank har ikke dette bare vært problemfritt: Betaling på mobilen kommer ofte i tospann med ansiktsgjenkjenning.

Ifølge deres undersøkelse er det over 700.000 nordmenn som nå benytter seg av betalingsløsninger på mobilen.

Og hva har også blitt normalt gjennom pandemien? Munnbind på butikken.

Les også: Nå kan du bruke Vipps i matbutikkene til Rema

Over halvparten av de som benytter seg av betalingsløsninger på mobilen, sier de har støtt på problemer med dette som følge bruk av munnbind.

- Dette er vel bare nok et bevis på i hvor liten grad verdenssamfunnet, inkludert det norske, er komfortable med å leve med en pandemi som korona hengende over seg. Men det var vel absolutt ingen som kunne tenke seg at de fleste ville gå rundt i det offentlige rom uten å vise frem hele ansiktet sitt på den måten mange gjør nå om dagen. Så at teknologien og her betalingsløsningene sliter litt med å tilpasse seg en pandemihverdag kan man jo saktens ha forståelse for, sier pressesjef Øystein Schmidt i Danske Bank til Nettavisen.

Problemet er så enkelt at når man drar frem mobilen for å betale i kassa, feiler ansiktsgjenkjenningen. Da må man frem med opplåsingskode.

Ifølge undersøkelsen har dette ført til at rundt 50.000 nordmenn har kuttet betaling med ansiktsgjenkjenning.

Schmidt tror likevel at denne betalingsløsningen vil bli omfavnet når pandemien er over:

- Denne typen betalingsløsning er så brukervennlig og enkel – og det er allerede såpass mange som har tatt den i bruk – at jeg vil tro man vil vende tilbake til å benytte seg av den ganske kjapt. Kundene våre, og norske forbrukere generelt, ønsker å betale på kjappest og ekleste måte, og når betaling vis ansiktsgjenkjenning kombinerer disse to såpass effektivt, vil nok metodens popularitet raskt vokse videre når vi har lagt Corona bak oss.

Apple jobber med løsning - for noen

Det var mange som rynket på nesen da Apple midt under en pandemi lanserte nye mobiltelefoner som utelukkende benytter seg av ansiktsgjenkjenning, etter at de for noen år tilbake skrotet fingeravtrykkleseren.

Men i den kommende oppdateringen av iOS til versjon 14.5, gjør Apple det mulig for personer som benytter Apple Watch automatisk får åpnet mobiltelefonen sin. Forutsetningen er at mobilen oppdager at du har på deg munnbind, og at du har på deg klokka med kodelås aktivert.

Nøyaktig når denne oppdateringen kommer, er ikke kjent.

Når det er sagt: Siden Apple Watch allerede kan fungere som en Apple Pay-enhet, er det vel et spørsmål om funksjonen egentlig fungerer bedre til alt annet enn mobilbetaling.