RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Korstogenes konge

Sist oppdatert:
Vi har tatt en titt på det kommende actionspillet «Assassin’s Creed».

BARCELONA (Spillmagasinet): «Assasin’s Creed» ble vist frem for første gang på årets utgave av spillmessen E3 og imponerte alle som så det.

Videoblogg #1:Folkene bak spillet.
Videoblogg #2:Bakgrunnen til spillet.

Egentlig skulle det bare komme på PS3, men for noen måneder siden annonserte Ubisoft at det også er på vei til PC og Xbox 360.

Under Microsoft-messen X06 fikk vi demonstrert spillet av produsenten Jade Raymond. Hun beskriver «Assasin’s Creed» som et akrobatisk, actionfylt og intelligent spill, og det ser ut til å stemme ganske godt.

Se selv:Gameplay-video.
Få stemningen:Teaseren til spillet.

Se alle bildene fra spillet i bunn av artikkelen.

Hemmelig historie

Hovedpersonen Altair er medlem av Hashishin-klanen [wiki], bedre kjente som de første leiemorderne, og spillet går stort sett ut på å farte rundt og drepe bestemte personer i deler av Israel og Syria under korstogene.

Selve historien forblir, inntil videre, hemmelig. Alle forsøk på å få vite noe om den ble besvart med «No comment», «I can’t answer that» eller bare et lurt smil.

Historisk korrekt

Selvom Altair er en fantasifigur, har utviklerne fokusert på at spillet skal være så historisk korrekt som mulig.

Landskapet og byene ser ut som de gjorde på den tiden (og er like store), og du skal blant annet ta livet av selveste Richard Løvehjerte [wiki].

Mye folk

Byene du besøker er fulle av mennesker som, takket være et helt nytt system, ser forskjellige ut.

- Vi vil at spilleren skal føle at han eller hun befinner seg i en ekte menneskemengde, og da kan vi ikke ha ti varianter av samme modell, sier Jade Raymond til Spillmagasinet.

Ubisoft har til og med gjort så de kan variere på enkelttrekk i ansiktet, og dermed kan du for eksempel skille far fra sønn.

Kreative feller

Den høye befolkningstettheten er både en fordel og en ulempe.

Du kan for eksempel gjemme deg i folkemengden og på den måten komme nærmere målet ditt, eller du kan knuse noen sine vannkrukker og lede vaktenes oppmerksomhet bort fra det de egentlig skal følge med på.

De mange menneskene fungerer også som hindringer. Fysikkens lover og regler gjelder overalt i spillet, for eksempel går du i bakken hvis du kollidere med en tjukkas i full fart.

Utviklerne bruker også publikum til å lage feller. De kan for eksempel gå ved siden av hverandre, og på den måten danne en «vegg» du må hoppe over, eller slå deg overende ved og snurre rundt i en sirkel.

- Vi ville ha typiske feller og på den måten gjøre så byene føles litt som brettene i for eksempel «Prince of Persia». Vi ville derimot ikke at de skulle være av den vanlige «trepinne som roterer»-sorten, og bestemte oss derfor for å benytte innbyggerne, forteller Raymond.

Akrobatisk festforestilling

En av tingene Raymond la mest vekt på var at omgivelsene er en lekeplass. Spillet er inspirert av parkour [wiki] og du kan bevege deg mer eller mindre hvor du vil.

Du kan for eksempel klatre på alt som kan klatres på i virkeligheten, hoppe fra tak til tak, og utføre akrobatiske stunt som får selv prinsen fra Persia til og blekne.

I tillegg lover utviklerne oss et kreativt og intuitivt kontrollsystem, det skal være en glede og utforske omgivelsene.

Spennende løsninger

Dette åpner for en rekke spennede løsninger, både når du skal komme deg frem til vedkommende du skal drepe og når du må rømme. Vaktene er for eksempel ikke like spenstige som deg, så du har en liten fordel når du må stikke av fra byen.

Når du skal komme deg frem til målet ditt, kan du blant annet benytte omgivelsene for å bevege deg usett gjennom byen eller drive med rekognosering.

Sistnevnte er ofte påkrevd, vi ble fortalt at mange av personene du skal drepe er godt bevoktet og at du må planlegge før du angriper.

Tøff motstand

Selv om vaktene ikke er like spretne som Altair, har de vært ute en vinternatt før. De kommer etter deg, og takket være noen smarte algoritmer og at det er mange av dem tar de deg ofte igjen. Du har dermed ikke noe annet valg enn å slåss mot de.

Altair tåler veldig lite, og for å komme deg helskinnet gjennom kampene må du blokkere og klaske til når motstanderen minst venter det.

I tillegg må du passe på så ingen tar tak i drakten din og holder deg fast, før du har fått dyttet vedkommende bort er du helt åpen for angrep fra andre fiender.

Mange muligheter

Uansett om du liker å luske rundt i skyggene eller er en vaskekte drapsmaskin, skal du få spille spillet som du vil.

- Så lenge du er god nok skal ikke vi tvinge deg til og spille «Assassin’s Creed» på en bestemt måte. Riktignok er noen løsninger lettere enn andre, men det er ditt spill og du skal få gjøre som du vil, lover Jade Raymond.

Hun nevnte også at hesten din, som er med på en del av skjermbildene, spiller en viktig rolle. I tillegg til å sørge for at du kommer deg raskere fra et sted til et annet, kan den blant annet brukes til å skape kaos i menneskemengder og du kan slåss fra den.

Lovende

Vi fikk ikke lov til å prøve spillet selv og kan derfor ikke si noe om hvordan det egentlig er, men det vi fikk demonstrert var lovende.

De mange mulighetene, og da spesielt det at omgivelsene er en eneste stor lekeplass, gjør at «Assasin’s Creed» topper vår «Spill vi vil spille NÅ!»-liste.

«Assassin’s Creed» skal etter planen lanseres på PS3 og Xbox 360 i løpet av 2007.

Les flere spillsaker på våre spillsider.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere