*Nettavisen* Nyheter.

Kortvarig tankoppgang

Etter en rask rekyl fra årets bunnivåer ser stortankmarkedet ut til å stabilisere seg.

18.05.08 23:47

Det går frem av den ukentlige markedsrapporten fra skipsmeglerhuset Fearnleys. Det var i slutten av forrige uke at ratene klatret markert opp for supertankerne etter at VLCC-markedet bunnet uken før.



Oppturen kan imidlertid se ut til å vær ei ferd med å flate ut. Det skyldes ifølge Fearnleys at lastedatoene for første halvdel av oktober allerede ser ut til å være dekket opp. Positivt for rederne er det at de siste ukenes overskudd av ledige skip ser ut til å ha kommet ned på et mer levelig nivå.



Fearnleys teller nå 53 ledige VLCC'er i Midtøsten de neste 30 dagene, mot 79 for en uke siden. Da er ikke Tankers International og Frontlines skip talt med.



Den siste ukens løft har sendt ratene for VLCC'er fra Midtøsten til Japan opp fra worldscale 52,5 til ws 67,5, mens raten fra Vest-Afrika til Mexicogolfen steg 12,5 poeng til ws 60.



Suezmax-markedet som også løftet seg i slutten av forrige uke har allerede flatet ut etter at aktiviteten nå har falt betraktelig. Det er fortsatt et godt utbud av ledige suezmax'er i de viktigste markedene.



Det sluttes nå på ws 95 i det Indre Middelhav, mot ws 82,5 for en uke siden. Fra Vest-Afrika til USA er ratene opp 7,5 poeng til ws 90.



Greske Hellespont skal forøvrig ha kjøpt den 1999-bygde suezmax'en Seamagic. Prisen for skipet er oppgitt til 86 millioner dollar. Seamagic er på 148.500 dødvekttonn.



Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.



ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.



Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.



VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.



Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.



Worldscale (WS) Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).



Futureskontrakten er en avtale om å kjøpe eller selge en fastsatt mengde av et gode som skal gjøres opp mot prisen på et underliggende gode (i dette tilfellet sporraten) på en fastsatt dato i fremtiden til en fastsatt pris. En futureskontrakt gjøres opp daglig i forhold til markedsprisen på underliggende.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.