RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kostholdet som reduserer vekten

Gode spisevaner i hverdagen gjelder for å holde vekten i kontroll og passe på helsen. Her er tips og meny for en god ukeplan.

Legg inn en smaldag i uken og gi kroppen din litt fri og mulighet til å skille seg av med avfallsstoffer.

Du som er litt overvektig, vil gradvis kunne komme ned i normalvekt ved å ta en lettdag i uken og i tillegg kutte ut alt som heter søtsaker og snacks. Reduserer du samtidig inntaket av animalsk fett og salt, ja da er du virkelig på rett vei til en sunnere og slankere figur.

Planlegg uken
Legg opp en plan for uken så får du større oversikt og kontroll over vanene dine.

En smaldag kan bestå av at du spiser rå og lettkokte grønnsaker, samt drikker rikelig med vann og urteteeer. Sitrusfrukter er også utmerket å supplere med.

Spis for all del frokost resten av uken, så slipper du å bli sulten, slapp og uopplagt på grunn av for lavt blodsukkernivå. Legg merke til at nesten alle som har vektproblem spiser mye om kvelden, lite eller ingenting om morgenen. Det er et vanemønster som bør snus rundt: Spis frokost som en konge, lunsj som en greve og middag som en fattigfant.

Det er et gammlet ordtak som har sin gyldighet også i dag.

En sunn ukemeny
Start hver morgen med en god frokost med eggerøre eller kokt egg, tomat, agurk, litt appelsinjuice, 1 glass lettmelk og 1 skive grovbrød. Er du fremdeles sulten, så ta en klibrødskvie med litt gulost. Te og kaffe uten sukker og fløte. Denne frokosten gjør at du holder deg mett lenge.

Hver dag har du en enkel matpakke med på jobben med 2 skiver grovbrød med magert pålegg. Ha gjerne salatblad, tomat og litt paprika i tillegg og drikk te og kaffe til. Drikk vann jevnlig hele dagen.

Middag mandag
Ovnsbakt fisk i folie, fylt med finskåren purre og kruspersille. Server kokte poteter med skall på og et fargerikt råkostfat med gulrot, koålrot, rå løk og finstrimlet kål til. Bland fiskekkraften med en lettdressing eller youghurt-type hvis du ønsker en kraftigere men kalorifattig saus til fisken.

Middag tirsdag
Kok brun spaghetti og legg den i ildfast form. Ha litt planteolje i stekepannen og fres finhakket løk, litt hvitløk og sopp som du krydrer med grovt svartpepper. Hell dette over spaghettien. Lag en lett, hvit saus av 2 ss plantemargarin, hvetemel og lettmelk. Hell sausen over rette og sett den i varm stekeovn til den er gyldenbrun og gjennomvarm. Server en grønn salat med lett dressing til.

Middag onsdag
Skjær tynne skiver av kokte poteter (rester fra mandag) og ta en stor løk som du skjærer i fine ringer. Brun alt lett i teflonpanne, eller ha litt olje i vanlig panne. Visp sammen 5 egg og litt krydder. Hell eggene over poteter/løk. La steke på middels varme til den er fast. Ha en frisk kålsalat med youghurtdressing til og gjerne grove knekkebrød.

Middag torsdag
Bland saltfri grønnsaksbuljong i en kjele (ca 1 liter)- Ha i finskårne grønnsaker med gulrøtter, purre, kålrabi og persille. Eller gjør det lettvint med 1 pose blandede grønnsaker. La trekke til grønnsakene er møre. Ønsker du kraftigere suppe, så jevner du den med balnding av kald melk og maizena mel. Grøvbrød til.

Middag fredag
Server lekre hawaikoteletter med løskokt ris. Bank 1 nakkekotelett pr. person helt flat, gni inn med hvitløkspulver, pepper og grønnsaksalt. Vend i litt kokosmasse. Stekes i teflonpanne og grilles i komfyren. Legg kotelettene pent i ildfast fat og legg en usøtet ananasring på hver og la det stå i ovnen til alt er gyldenbrunt og lekkert. Brun ris med finhakket løk og en frisk salat med strimlet kål, ananas og eplebiter serveres til. Lettdressing etter valg.

Middag lørdag
Lag en god gammeldags hønsefrikasse. Kok en stor høne i lettsaltet vann. Når hønen er mør, la den kjøle seg ned og pill av alt kjøttet. Det skjæres i pene stykker. Skum fettet av suppen og jevn kraften med mazena utrørt i kald kraft mens den kokes opp. Legg i kjøttbiter og en halv pose dypfryste grønnsaker. Server med kokte poteter eller brun ris. Strø gjerne finhakket persille eller dill over. Server et lekkert fruktfat til dessert.

Middag søndag
-Be venner til brunsch
Dropp den vanlige middagen og lag heller en koselig brunch. Be venner eller familie og gjør søndagen til en ekstra hyggelig fridag. Du setter frem tallerkener, bestikk, glass og kopper som til et koldtbord. Du mikser noen forskjellige salater og andre småretter som du enkelt kan lage. Store bakte poteter med lettrømme og gressløk, en champignon-omelett, likeledes knasferskt grovbrød og gode oster er som regel populært. Er det mange barn med kan du grille noen hamburgere og servere dem med ferdigskåret salat med dressing. Er det rester fra lørdagens frikasse så tynner du den ut, plusser på ekstra grønnsaker og har en varmende suppe på null tid.

Server vanlig te, eller urte/frukt te som drikke. Barna kan få saft servert i høye glass med mange isbiter og sugerør. For den som har lyst på mer smakelig drikke til saltmat, er lettøl et godt søndagsalternativ. Men kald og duggfrisk må den være..

Siste saker fra Klikk.no:
Spis deg sunn og slank!
Jo-jo slanking gjør deg fetere!
Lavkarbo ikke bare for slankere
Sunn og slankende dagsmeny
Slank med iskrem og sjokolade!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere