RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kotler: - Norge kan bygge globale merkevarer

Sist oppdatert:
Philip Kotler mener størrelse ikke er noe hinder for å bygge globale merkevarer. - Se bare på Sverige, sa markedsføringsguruen da han holdt sitt første av to foredrag i Oslo Konserthus fredag.

Det var høytidsstemning da en av verdens mest kjente markedsføringseksperter, Philip Kotler, inntok Oslo Konserthus. Rundt 1.000 nordmenn hadde betalt 5.000 kroner for å få å høre mannen som de fleste av de fremmøtte kun hadde møtt gjennom lærebøker.

Kotler har skrevet en rekke bøker om temaet reklame, merkevarebygging og markedsføring, derfor var det mange som lurte på hva mannen ville vinkle foredraget sitt på da han entret norsk jord. I regi av Markedsføringsforeningen i Oslo fikk forsamlingen oppleve en rekke forslag til hvordan man kan bygge selskapet sitt og produktet sitt bedre.

Kotler gikk ut sterkt, med en melding til norske produktutviklere og merkevarebyggere: det holder ikke at Norge er blant verdens ledende nasjoner når det gjelder olje. Nordmenn må spørre hvilke industrier som vil være sterke i fremtiden.

Han nevnte IT og bioteknologi som to satsingsområder for Norge fremover og mente at Norge kan foredle primærprodukter i mye større grad på hjemmebane, enn å sende fangsten til fiskeforedling i Danmark.

- Sverige er et land som har dobbelt så mange innbyggere som Norge, men samtidig er et lite land i verdenssammenheng. Se på hvilke globale merkevarer de har fått frem, sa han og viste til en merkevare som Absolut som kun er en av en rekke vodkamerker tilgjengelig og selges i en nydelig flaske med en mengde tilleggverdier bygd rundt.

Kotler advarte mot å ha for ensidig tro på reklamens makt i slike sammenhenger

- Man bygger ikke nødvendigvis merkevarer kun gjennom å kjøre en mengde reklame, man må bygge tilleggsverdier til produktene. Starbucks er et produkt som er blitt bygget opp uten reklame. Det er selve kaffeopplevelsen som Starbucks har klart å få innprentet hos forbrukerne, sa Kotler som hele veien predikerte kundeorientering i markedsføringen.

- Det er kunden som er profittsentret, og det er markedsføring og innovasjon som skaper resultatene, fortalte han en lydhør forsamling.

Professoren fra Northwestern University i Chicago henviste gjentatte ganger til kundestrategien "more for less" og mente at dette er en av de mest brilliante måter man kan kan markedsføre seg på.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere