*Nettavisen* Nyheter.

Kraftig hopp i skipsverdiene

Verdiene på tankskip har skutt i vært i takt med tankratene nå i høst. Spesielt supertankerne har sett en voldsom verdiøkning. I bulkmarkedet har prisen flatet ut

19.05.08 01:00

Ifølge skipsmeglerhuset P.F. Bassøes månedsrapport for november, omsettes tre år gamle VLCC'er på 300.000 dødvekttonn nå for mellom 74 og 75 millioner dollar. I oktober ble prisene på tilsvarende skip estimert å ligge i området 65 til 67 millioner dollar.



Skipsverdiene har ikke vært så høye siden utgangen av 2001, og det er et knallsterkt stortankmarked som er årsaken til den kraftige oppjusteringen.



Den har også smittet over på de gamle skipene, og et 1990-bygget skip på 285.000 dødvekttonn prises nå til 27-28 millioner dollar, tross sin begrensede levetid. Med dagens rater kan rederne imidlertid på regne inntekter på 3 millioner dollar på en drøy måneds spotreise, så skipene betales for øyeblikket meget raskt ned.



I oktober lå prisen på så gamle skip med enkle skrog på 24 millioner dollar.



Økningen er ikke like sterk for suezmax'ene, men prisen på et tre år gammelt skip på 150.000 dødvekttonn har steget omkring 2-3 millioner dollar, og antas å ligge i området 50 til 52 millioner dollar ifølge Bassøe. For 1990-bygde suezmax'er er annenhåndsverdien opp en halv million dollar til omkring 18,5 millioner dollar.



I tørrbulkmarkedet har prisen blitt liggende flate de to siste månedene etter en oppgang på sensommeren. Handymax-skip på 45.000 dødvekttonn bygget i 1997 prises til 18-19 millioner dollar. Mens 1997-bygget panmax-skip på 73.000 tonn prises til 23-24 millioner dollar, ned en halv million dollar fra oktober.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.