Kraftig inntektsøkning med nye bomstasjoner

1. JUNI: De nye bomstasjonene i Oslo kommer i drift 1. juni og skal gi mer penger til Oslopakke 3.

1. JUNI: De nye bomstasjonene i Oslo kommer i drift 1. juni og skal gi mer penger til Oslopakke 3. Foto: Paul Weaver

Oslopakke3 har budsjettert med en kraftig økning i inntekter fra 1. juni når de nye bomstasjonene blir satt i drift.

14.05.19 21:00

1. juni settes 53 nye bomstasjoner i drift. Oslo får nye bomstasjoner ved kommunegrensen, og en ny ring rundt sentrum, i tillegg til dagens Oslo-ring. Noen vil betale mer for kjøring i Oslo, mens andre vil betale mindre. Likevel: Alt i alt regner Oslopakke 3 med kraftig inntektsøkning med nye bomstasjoner.

- Fra 1.juni 2019 til 31. desember 2019 regner vi med bompengeinntekter på cirka 2,7 milliarder kroner, sier sekretariatsleder Terje Rognlien i Oslopakke 3.

Pengene går til å finansiere utbygging av kollektivtrafikk, bil- og sykkelveier i Oslo-området.


32 prosent økning

I følge Fjellinjens årsrapport 2018, bidro Fjellinjen med 3,5 milliarder kroner til Oslopakke 3 i hele 2018. Det blir cirka 291,5 millioner kroner i måneden.

Sammenligner vi med budsjettert inntekt fra 1. juni og ut 2019 (2,7 milliarder på sju måneder), vil inntekten øke med over 32 prosent til 385,7 millioner kroner per måned, når de nye bomstasjonene blir satt i drift.

200 millioner

Anne-Grethe Nordahl er prosjektleder for oppføring av de nye bomstasjonene rundt Oslo. Hun sier til Nettavisen at prisen for stasjonene ser ut til å lande på cirka 200 millioner kroner.

Økonomidirektør Magne Liestøl Larsen i Fjellinjen forventer at andelen av bompenger fra bilistene som går videre til prosjekter, etter at kostnader til bomstasjoner er trukket fra, vil øke.

- Det forventes en økning i passeringsinntektene som er høyere enn utgiftene ved å etablere Oslopakke 3 trinn 2, så prosenten som går til Oslopakke 3 vil øke, sier han til Nettavisen.


Trinn 3 i 2020

Og inntektene skal øke ytterligere i 2020. Da iverksettes trinn 3 av planen om å øke bompenge-inntektene.

OSLOPAKKE 3: Terje Rognlien i Statens vegvesen, er sekretariatsleder for Oslopakke 3. Foto: (Statens vegvesen)

- I Revidert avtale for Oslopakke 3 fra 2016 er det forutsatt at årlige bompengeinntekter skal øke med i overkant av 1 milliard kroner per år (i 2016-kroner), etter at trinn 1, 2 og 3 er i drift, sier leder Terje Rognlien i sekretariatet til Oslopakke 3 (les avtalen her, ekstern pdf).

  • Trinn 1 ble iverksatt i oktober 2017. Da ble det innført rushtidstakster og differensiering mellom bensin- og dieselbiler.
  • Trinn 2 blir iverksatt 1. juni med nye bomringer ved Oslo-grensen og rundt indre by.
  • Trinn 3 skal etter planen iverksettes 1. mars 2020. Da økes taksten for lette nullutslippskjøretøy fra 5 til 10 kroner utenom rushtid, og til 15 kroner i rushtiden.

- Revidert avtale forutsetter årlige bompengeinntekter på 4,5 milliarder kroner, sier Rognlien (dette er 2016-kroner, slik at beløpet må justeres opp).

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.