RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Microsoft)

Kraftig spillstøtte til Windows Phone 7

Sist oppdatert:
Mobilspill kan låse opp achievements og inneholde avatarer og gamertags.

Microsofts progammeringssjef Michael Klucher tar for seg de mobile mulighetene i selskapets 4.0-versjonen av spillutviklingsverktøyet XNA i et omfattende blogginnlegg.

LES OGSÅ: Xbox Live til Windows-telefoner

Microsoft annonserte sin Windows Phone 7-serie på Mobile World Congress i midten av februar, hvor spill får sin egen kategori og menystruktur. Ut ifra bilder som ble sluppet til annonseringen, kunne vi se for oss en del funksjonalitet, men Klucher går nå nærmere inn på mulighetene.

Achievements, gamertag og avatar

Dersom utviklere ønsker det kan Win Phone 7-spill blant annet gi muligheten til å låse opp achievements som gir maksimalt 200 poeng til gamerscoren din. Man kan også hente inn hente inn en 2D-versjon av avataren din sammen med gamertagen, og spillere kan få beskjed når det er sin tur til å spille.

Nestkommanderende i Microsofts avdeling for mobil kommunikasjon, Andy Lees, har tidligere forklart hvordan spilling på tvers av plattformer kan fungere.

- La oss si at jeg vil spille «Scrabble» mot deg. Da ville du fått en invitasjon på Xbox Live-feltet på mobilen. Dermed kan du åpne spillområdet og se at jeg vil starte et spill med deg, eller at det allerede er startet og det er din tur til å flytte. Du kan bruke PC eller mobil, det er Xbox Live som koordinerer alt sammen, forklarer Lees.

Dette er for øvrig en gammel tanke i Microsoft, og ble lansert som «Live Anywhere» allerede i 2006.

Hvordan vil det fungere?

Ifølge Kotaku har Microsoft bekreftet at minst følgende firmaer kommer til å lage spill til Windows-telefonen: EA, Glu, Hudson Entertainment, Konami, Microsoft Game Studios, Namco, Oberon, Popcap og Sega.

Microsofts Todd Holmdahl har tidligere forklart til Spillmagasinet hvordan spillintegrasjonen på tvers av plattformer kan fungere. Spillstudioene står fritt til å utvikle sine egne løsninger, men ta for eksempel «Forza Motorsport 3».

Her kan du kjøre en bil på Xbox 360, og så trimme, lakkere eller kjøpe nye felger til den på bussen via mobiltelefonen. Electronic Arts' mange sportsspill kan ha lignende funksjonalitet, hvor du kan trene, kjøpe og selgere spillere fra trikkestoppet.

Se bildene fra Windows Phone 7 Series:

2871

Slik illustrerer Microsoft hvordan spillseksjonen er strukturert i Windows Phone 7. Du kan «skyve» seksjonen fra side til side for å se innholdet på seksjonen.

Her til lands har vi ikke sett noe til Microsofts bærbare mediespiller Zune, og det virker ikke som om Microsoft har særlige planer for videre utvikling av spill til enheten heller. I blogginnlegget sitt anbefaler faktisk Klucher utviklere om å flytte spillene sine til Win Phone 7-plattformen.

Seks kjerneområder

Xbox Live er én del av Windows Phone 7 Series. Det nye operativsystemet er basert på seks såkalt hubs - eller kjerneområder: Mennesker, bilder, musikk og video, kontor, markedsplass og spill. Hvert av kjerneområdene er delt inn i forskjellige fliser.

Hvert kjerneområde kan hente informasjon fra ulike sosiale medier, som Facebook, Twitter, Flickr og Live, og integrere informasjonen til en felles informasjonsstrøm.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere