*Nettavisen* Nyheter.

Kraftig vekst i nettreklame

Foto: Lise Strandlien (Nettavisen)

Annonsemarkedet på internett vokser kraftig. Analytikerne mener økt bruk av internett blant forbrukerne er årsaken.

29.03.04 10:14

Tall fra MBL/Nettforum og INMA viser at det totalt ble omsatt reklame for 49,8 millioner kroner på internett i Norge i februar, en oppgang på 34 prosent sammenlignet med februar i fjor.

Veksten var også kraftig i januar. I årets to første måneder er det solgt reklame for 61,7 millioner kroner, også det en oppgang på 34 prosent i forhold til samme periode i fjor.

Markedsdirektør Svein Erik Brunvoll i DN Nye Medier mener økningen i tiden forbrukerne bruker på internett er noe av årsaken til veksten.

- De etablerte annonsørene bruker en større andel av sine reklamekroner på internettannonsering som følge av at tidsbruken på nettet har økt kraftig. Internett brukes i stor grad på dagtid, og det er gjerne da de endelige beslutningene i forhold til innkjøp tas. Dette har flere av de etablerte annonsørene nå fått øynene opp for, sier Brunvoll til Kampanje.

Stilling ledig-annonser utgjør den største omsetningen for rubrikkannonser på internett i februar, mens eiendomsannonsering med 76 prosent har størst vekst.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.