RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Krampehipp Sims

Når du kjøper en ny maskin, er du ikke ute etter en gammel middelmådighet. Og det er det «The Sims: Urbz» til Nintendo DS er.

I «The Sims: Urbz» på GBA skal du gjøre en figur til den kuleste katta i byen. Alle andre vil være som deg, og gjengen din strekker seg herifra og til Svinesund. Folk skal vike når du kommer og nattklubbkøer går du rett forbi.

Du begynner nederst på rangstiden, og må løse oppgaver for og klatre oppover. Når spillet begynner er du en boms uten et sted å bo. Du tar til takke med det du får, og etter de første timene har du blant annet vasket vinduer i et av småspillene og gått på auksjon. For å bli akseptert må figuren din selvfølgelig ha en fin leilighet. Pengene du tjener brukes på møbler og andre effekter. Som mennesker har figuren din en del basisbehov som må oppfylles, og det er her spillets første problem dukker opp.

Oppgavene involverer mye løping frem og tilbake mellom ulike steder. Personene som deler ut oppgavene befinner seg skjelden på samme sted, og mye tid går med til å spore opp disse. Når du endelig finner vedkommende, kan du tenke deg hvor frustrerende det er og få beskjed om at figuren din ikke vil prate fordi han må på do.

At verdenen er kjedelig lagt opp, hjelper heller ikke. Byen du befinner deg i ser ut som en hvilken som helst annen by, og det tar ikke lang tid før løpeturene blir søvndyssende. At oppgavene verken er givende eller vanskelige, gjør ikke saken bedre. Som ofteste skal du bare snakke med noen, hente en gjenstand eller spille et lite spill og løpe tilbake.

Den kramehippe stemningen er heller ikke et pluss. Spillet anstrenger seg for å være kult, men får det ikke til. Språket, klærne og stedene (for eksempel «Club Xizzle») vitner om noen utviklere som ikke helt skjønner kulturen de prøver å servere.

Nå lurer du sikkert på hvorfor denne omtalen hittil ikke har nevnt DS med ett eneste ord. Og det er fordi DS-versjonen er mer eller mindre prikk lik GBA-utgaven. EA har lagt inn noen kjeledyr og et nytt område, men ingen av delen tilfører spillet noe særlig. Faktisk er den største forskjellen at den andre skjermen hele tiden viser menyene. Men lar vi oss imponere av det? Nei.

Når du kjøper en ny maskin, vil du ikke ha et gammelt og middelmådig spill. Og det er nettopp det du får med «The Sims: Urbz». Småspillene er artige i fem minutter, men det er også det. Av alle lanseringstitlene er dette blant de sorteste fårene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere