RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Krangler med kundene

Frustrerte B2C-kunder har kontaktet oss etter å ha betalt for tjenester de mener de ikke har fått.

I løpet av det siste halve året har «TV 2 hjelper deg» mottatt mange henvendelser og klager på strøm- og teleleverandøren B2C Norge som i stor grad rekrutterer kunder via telefon- og gatesalg.

Marielle Nystad Hansen er en av de som kjøpte IP-telefoni av B2C etter å ha blitt kontaktet av en telefonselger.

- Det tok først to måneder å få tilsendt riktig faktura. Deretter tok det noen måneder før utstyret kom, forteller Nystad Hansen.

Midt i september betalte ekteparet 1.428 kroner i forskudd for tolv måneder.

Flyttet nummer etter oppsigelse

Men fire måneder etter betaling hadde B2C ennå ikke portert nummeret, altså hentet telefonnummeret fra forrige leverandør. Da fikk familien Nystad Hansen nok og sa opp abonnementet med B2C, og krevde pengene tilbake.

Først en måned etter oppsigelsen fikk familien Nystad Hansen et brev fra B2C som skyldte på porteringsproblemer og ba om tålmodighet. Deretter kom et brev fra forrige teleleverandør om at B2C endelig hadde hentet telefonnummeret.

- For det første synes jeg det er altfor sent og for det andre er det ganske frekt å hente nummeret først etter at jeg hadde sagt opp og uten min tillatelse, sier Marielle Nystad Hansen.

Det siste Marielle Nystad Hansen fikk fra B2C var et oppsigelsesgebyr på 649 kroner. For en tjeneste som allerede er betalt, men som B2C ikke har levert.

- Har levert tjenesten
«TV 2 hjelper deg» tok med Marielle Nystad Hansen til B2Cs lokaler i Nydalen i Oslo, for et møte med daglig leder Marius Marthinsen.

Marthinsen insisterte da på at B2C faktisk hadde levert telefon-tjenesten, og var ikke villig til å refundere forskuddet som familien Hansen hadde betalt for tjenesten:

- Dere har jo ringt med IP-telefoni etter det jeg har forstått. Vi sitter i hvert fall med en utskrift som viser at dere har ringt ut, forklarte Marthinsen.

- Ja, for en periode kunne vi ringe ut, men det gikk aldri an å ringe inn. Dessuten ble ikke abonnementet overført til B2C før etter at jeg hadde sagt opp. Så du kan ikke si at dere har levert en fullverdig tjeneste, kontret Nystad Hansen.

Marthinsen mener videre at mye av årsaken til denne forsinkelsen ligger hos kundene, siden de ikke betalte regningen i tide.

- Det er jo fordi dere aldri klarte å sende regning med riktig beløp, mener Marielle Nystad Hansen.

- Overførte før oppsigelsen
Under intervjuet med «TV 2 hjelper deg» hevdet B2C-sjef Marius Marthinsen at B2C sendte melding om overføring av telefonabonnementet til den forrige operatøren allerede i november i fjor.

- Vi snakker her om en forsinkelse på tre uker når det gjelder denne porteringen, sier Marthinsen.

- Du prater bare bambus! Da det hadde gått fire måneder etter betaling hadde dere ennå ikke fått orden i dette, og da sa jeg opp. Å betale forskuddet til B2C har vært det dummeste jeg har gjort i hele mitt liv, forklarte en frustrert Marielle Nystad Hansen.

Tips oss på: hjelperdeg@tv2.no

Les flere forbrukersaker på www.tv2hjelperdeg.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere