RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Toshihiko Sato (AP)

Krangler om Concorde

Sist oppdatert:
Har et amerikansk flyselskap og en sveiser skylden for styrten for ti år siden? Denne uken starter rettssaken.

25. juli 2000 på Charles de Gaulle-flyplassen utenfor Paris. En Concorde-fly fra Air France tar av med 100 passasjerer på vei til New York. Bak flyet stikker enorme stikkflammer ut, i det flyet forlater rullebanen.

Flyet er dødsdømt, og styrter et par kilometer unna flyplassen. 113 mennesker omkommer.

Metallbit fra annet fly
Offisielt har en metallbit fra en Continental Airlines DC-10 fått skylda for ulykken. Den falt ned på rullbanen da DC-10-en tok av fire minutter før Concorden.

Nå står Continental og to tidligere ansatte tiltalt for uaktsomt drap i en rettssak som starter i Paris tirsdag.

Metallbiten som falt av Continental-flyet punkterte et av Concorde-flyets dekk under take off. Dekket eksploderte og rester fra dekket penetrerte en bensintank, som igjen tok fyr.

Mens flygelederne skrek «Du brenner! Du brenner!» til pilotene, styrtet Concorden i et hotell. 100 passasjerer, et mannskap på ni, samt fire personer på bakken omkom.

Det er den offisielle, og franske, versjonen av årsaken til ulykken som var slutten på overlydsflyet Concordes liv som passasjerfly.

Vil be om at saken avvises
Continentals advokater har ikke overraskende en annen oppfatning. De hevder å ha 28 vitner som kan bekrefte at flammer slo ut av flyet før det kjørte over den lille metallbiten på rullebanen. Ifølge avisen Le Parisien vil advokatene til det amerikanske selskapet be om at saken avvises så snart den starter.

I tillegg til selskapet Continental, er to tidligere ansatte tiltalt i saken. Det dreier seg om sveiseren John Taylor, som reparerte metallbiten som falt av Continental-flyet, samt hans overordnede Stanley Ford.

Men selv om franskmennene i hovedsak prøver å legge skylda på amerikanerne, går de også etter sine egne.

Concordes tidligere testsjef Henri Perrier, sjefingeniør Jacques Herubel og Frankrikes pensjonerte luftfartssjef Claude Frantzen er også tiltalt for uaktsomt drap, fordi de ikke oppdaget og utbedret feil ved flyet som etterforskerne mener bidro til ulykken.

Overvekt og slendrian
Blant medvirkende årsaker til styrten nevner etterforskningskommisjonen blant annet at Concorden var overlesset med bagasje fra tyske turister som skulle på cruise. Det påpekes også at en av to daglige rengjøringer av rullebanen på Charles de Gaulle-flyplassen ble avlyst ulykkesdagen.

I tillegg skal ansatte i vedlikeholdsavdelingen til Air France ha unnlatt å reparere en defekt del i Concordens hjulsystem fire dager før ulykken.

Se video fra ulykken:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere