RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Krangler om fem minutter gratis p-tid

FEM MINUTTER FRITT?: Samferdselsdepartementet foreslår fem minutter fri parkering før man trenger å betale på en plass man har parkert.
FEM MINUTTER FRITT?: Samferdselsdepartementet foreslår fem minutter fri parkering før man trenger å betale på en plass man har parkert. Foto: Jørgen Berge (Mediehuset Nettavisen)
Sist oppdatert:
Forbrukerombudet er svært uenig med parkeringsselskapene.

Høringsfristen for Samferdselsdepartementets forslag til nye parkeringsregler, gikk ut i begynnelsen av september. 

Som Nettavisen skrev i forrige uke, er parkeringsbransjens egen interesseorganisasjon, Norpark, blant annet svært kritisk til at man ikke skal kunne få en parkeringsbort de første fem minuttene en står på en p-plass.

Les saken: Vil ha dyrere p-bøter - og gjøre det lettere å gi bøter

- Frisonen er nødvendig
Forbrukerombudet er imidlertid veldig uenig med bransjen.

- Når det gjelder frisonen på fem minutter, så tror vi at det er en nødvendig endring. Det har vært veldig mange klager og saker rundt akkurat det at folk har brukt tid på å sette seg inn i vilkårene, har lett etter riktig parkeringsautomat eller har vekslet penger, sa forbrukeromrbud Gry Nergård da hun møtte Norpark i Dagsnytt 18 på NRK mandag kveld.

Forbrukerombud Gry Nergård støtter forslaget om fem minutters fri parkering før man kan få p-bot.

Nergård tror de nye reglene vil føre til at man unngår en del av de tvistene som har oppstått tidligere mellom bilførere og parkeringsselskap.

- Vi tror disse minuttene er viktige for å områ seg. Det har føltes ganske agressivt og urimelig å få en bot når man har vært borte for å finne ut hvordan man skal gjøre ting, sa hun.

Les mer om forslaget: Slik skal han ta knekken på cowboy-p-selskapene

- Undergraver betalingsplikten
Norparks daglige leder, Lars Monsen, mener imidlertid at det er helt feil at man skal ha en statisk rett til å stå et sted i fem minutter uten at man kan bøtelegges.

- At man ikke kan sanksjonere noen før det har gått fem minutter, mener vi undergraver en veldig vesentlig del av betalingsplikten når man kommer til en parkeringsplass, sa Monsen i debatten.

Han mente at det ikke var riktig slik Nergård påpekte, at det har vært mange klager om parkeringstid på forhånd.

- Men man har hatt noen klager på etterskudd når bilføreren kommer tilbake og kanskje har fått en bot ett eller to minutter etter at tiden har gått ut. Der er vi også mer imøtekommende for en frimargin på etterskudd, sa han.

I forslaget til nye regler, legges det nemlig også opp til at det ikke skal kunne gis bot før fem minutter etter at parkeringstiden har gått ut.

- Vil kunne ramme urimelig hardt
I sitt høringssvar til departementet, skriver Forbrukerombudet at små tidsovertredelser vil kunne ramme urimelig hardt:

«Både næringen og forbrukersiden har pekt på hvordan små tidsovertredelser vil kunne ramme urimelig hardt i en del tilfeller. Det har og så blitt pekt på problemer med uriktig tidskontroll og store ulikheter i praktiseringen av frimarginer mellom ulike aktører. Hensynet til forbrukeren tilsier at frimarginen med fordel bør være fem minutter, slik det er foreslått i forskriften. Tre minutters frimargin som næringen har trukket frem, er knapt med tanke på feilmargin på klokker, og med hensyn til rimeligheten ved ileggelse av kontrollsanksjon for en svært liten oversittelse. En frimargin vil være en stor fordel i forhold til å avhjelpe flere forbrukerproblemer man har sett ved utøvelse av kontroll», står det i høringssvaret.

- Som å snike på banen
Norpark derimot, sammenligner «fritiden» med å snike på T-banen.

«Bestemmelsen vil medføre et direkte inntektstap, og samtidig innføre krav om et svært ineffektivt kontrollregime. Denne bestemmelsen vil åpenbart føre til dyrere parkering for lovlydige bilister, og vi mener dette er direkte til ulempe for de aller fleste forbrukere», skriver Norpark i sitt høringssvar.

«Veldig mange bilførere vil forsøke å rekke korte ærend uten å betale. Diskusjoner på stedet knyttet til hvor lenge kjøretøyet har stått på stedet vil øke konfliktnivået mellom fører og kontrollmyndighet. Dette er svært lite ønskelig», legger de til.


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere