RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Krever nye losregler

Foto: Fylkesmannen i Østfold (Fylkesmannen i Østfold)
Sist oppdatert:
Losen hadde akkurat forlatt «Godafoss» da skipet grunnstøtte i Ytre Hvaler nasjonalpark. Bellona og Naturvernforbundet krever at losplikten utvides.

- Grunnstøtingen på Hvaler ville etter all sannsynlighet ikke ha skjedd med los om bord. I så sårbare områder må losplikten utvides, sier Bellonas Sigurd Enge ifølge en pressemelding.

Krever losplikt
Leder Lars Haltbrekken i Norges Naturvernforbund peker på at fylkeslaget i Østfold har krevd losplikt for alle større fartøy som skal seile gjennom dette sårbare naturområdet og inn til havna i Fredrikstad.

- Dette viser at det kravet var berettiget. Spørsmålet nå er hvordan det kunne skje at båten gikk på grunn når været var så godt som det var, sier han til Nettavisen.

Det første landpåslaget av olje ble meldt klokka 10.30 fredag. Da ble det observert olje på Akerøya. «Godafoss», som var på vei til Fredrikstad, hadde 800 tonn tungolje om bord. Lekkasjene er i to tanker midtskips. Hver av dem har plass til 250 tonn olje. Det er også mistanke om hull i en tredje tank.

Les oppdatert informasjon om havariet på Kystverkets hjemmesider her

Holdt 13,5 knop
Det islandske containerskipet grunnstøtte torsdag kveld på Kvernskjær på vei inn i skipsleden Løperen mellom Asmaløy og Kirkøy utenfor Hvaler. Her står det en fyrlykt og viser vei. Da ulykken skjedde, skal skipets los nylig ha forlatt fartøyet.

Ifølge f-b.no forlot losen skipet rundt klokka 19.45. Da skipet grunnstøtte skal det ha holdt en fart på 13,5 knop.

- Så lenge losen var ombord holdt skipet en fart på 7,2 knop. Da losen forlot skipet valgte kapteinen å øke farten til 13 knop, sier losoldermann Elise Rusten til avisa.

Ikke første gang
Enge sier nasjonalparkområdet har store naturverdier, og mener det trenger bedre vern mot oljeuhell.

- Det har skjedd to nesten-ulykker i nærheten bare i løpet av siste halvår. Det er trist, men likevel ingen overraskelse at det skjer et havari med potensielt store konsekvenser der nå, sier han.

- I så viktige og sårbare områder må regelverket strammes inn, slik at losene følger fartøyene følger fartøyene helt ut i åpent farvann.

Spør om nødlossing
Bellona og Naturvernforbundet stiller spørsmål ved hvorfor det fredag formiddag ikke er iverksatt nødlossing av tungoljen på havaristen. Under «Full City»-ulykken utenfor Langesund i Telemark for halvannet år siden var nødlossing av tankene med på redusere omfanget av ulykken.

- Nødlossing, som ganske enkelt innebærer at oljen pumpes over i et annet skip, er det mest effektive tiltaket for å redusere faren for ytterligere utslipp. Det er gunstige vindforhold utenfor Hvaler nå, så været er ingen hindring, hevder Enge.

- Det haster med å tømme disse tankene. Det er likevel bra at det raskt ble satt inn en skimmerbåt ved havaristen. De er effektive, sier Lars Haltbrekken.

Kystverkets bilder fredag morgen viser oljefilm på vannet ved havaristen.

HTML EMBED
Godafoss 9 - Foto: LN-FIX/Kystverket

Den svenske Kustbevakningens overvåkingsfly KVB 502 tok dette bildet fredag klokka 05.30. Det viser olje på vannet ved havaristen. På bildet ser man fyrlykten som står like ved havaristen.

HTML EMBED
’Godafoss’, morgenen 18. februar – Foto: KBV 502

- Svært dyrebart område
Østfold Natur og Ungdom mener skipstrafikken til og fra Fredrikstad må evalueres.

- Dette er svært dyrebart område både når det kommer til natur, fiske og friluftsliv. Det er en grunn til at dette er Norges eneste nasjonalpark til havs, sier fylkesleder i Østfold Natur og Ungdom, Andreas Haakonsen, til Nettavisen.

- Jeg er både skuffet og sint over at noe som dette kan skje, spesielt etter det enorme skadeomfanget av «Full City»-ulykken. Her tyder ting på at vi tillater for stor risiko nært våre mest verdifulle naturområder, sier han.

Haakonsen peker på at det går mye trafikk med containerskip til Fredrikstad denne veien og sier den trafikken må evalueres.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere