Gå til sidens hovedinnhold

Krever regulering i ulykkeskrysset

Trafikkgruppen ved Steinerskolen på Hovseter fryktet en ulykke langs skoleveien. Onsdag kom den. Foreldre og skolen krever at det gjøres noe med krysset i Landingsveien og Flyveien.

hovseter: Vanligvis pleier foreldre å kreve utbedringer av skoleveier før det skjer en ulykke. Det rakk de ikke denne gangen. Onsdag morgen ble en jente kjørt ned etter at hun hadde gått av bussen. Hun slapp heldigvis unna ulykken med hjernerystelse og små skrammer.

Men ulykken går sterkt inn på Bjørn Zwilgmeyer. Som far og leder av trafikkgruppen ved skolen, er han dypt bekymret over krysset. Han og rektor ved Steinerskolen, Cathrine Nordlie krever fotgjengerovergang, lysregulering og fartsdempende tiltak. Skolen og foreldrene har bedt om dette siden 1997, uten å ha blitt hørt.

- Grusomt

- Det er helt grusomt at elever blir kjørt ned. Heldigvis gikk det forholdsvis bra med denne jenta, men det er likevel fælt at sånt skjer. Dette krysset er uoversiktlig og farlig. Riktignok er det en undergang her, men som du ser, den er ikke lett tilgjengelig. Derfor går elevene over krysset. Og det er svært farlig med biltrafikken som er her. Jeg anslår at 90 prosent av elevene går over krysset, sier Zwilgmeyer. Sønnen Carl Sebastian (13) og kameraten Gudbrand Oppegaard (13) nikker bekreftende.

- Krysset er skummelt. Det er uoversiktlig og bilene kjører fort, sier de.

Har mast i 12 år

Trafikkgruppen og skolen har aksjon hver skolestart. De setter opp skilt, driver forebyggende arbeid og informerer foreldrene. Blant annet oppfordres foreldrene som kjører barna til skolen om å slippe dem av ved Esso-stasjonen i Stasjonsveien.

Derfra kan elevene gå opp til skolen via Pilotveien. Men selv om foreldre og skolen gjør alt de kan for at elevene skal få tryggere skolevei, må de også få gehør fra Samferdselsetaten. Rektor Cathrine Nordlie synes de har mast lenge og vel om utbedringer av krysset.

- Vi har holdt på siden 1997, men vi har ennå ikke fått gjennomslag. Vi ønsker fotgjengerfelt, fartshumper og lysregulering, sier Nordlie.

- Falsk trygghet

Samferdselsetaten er av en helt annen oppfatning. I et brev datert 9. februar oppfordrer etaten til at fotgjengerundergangen brukes. Seksjonssjef Torgeir Engesveen og ingeniør Hilde Gundersen mener dette er det eneste sikre. Etaten mener gangfelt vil "falsk trygghet". I brevet skriver etaten at fotgjengere er mer forsiktig ved kryssing av veien når det ikke er merket med gangfelt.

Zwilgmeyer og Nordlie rister på hodet av svaret.

- Mildt sagt sjokkerende svar. At et kryss blir farligere med et fotgjengerfelt, finner jeg ganske merkelig.

Reklame

Prøv gratis: Få HBO, Viaplay, Paramount+ og mange TV-kanaler ett sted