RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Krisens råeste luksusmerker

Når alle andre sliter, er det fem motehus som trosser nedgangstidene.

(LXUS.no) Det siste året har ikke vært noen parademarsj for verdens mest eksklusive motehus, og det ene luksusmerket etter det andre har gått dukken.

LES OGSÅ:
Nå må du designe veskene dine selv
Harrod's vil selge gullbarrer over disk
Slik er Oslos nye luksusbutikk

Ifølge Pleasure.dk forventes omsetningen av luksusvarer globalt å falle med åtte prosent i år, og konsulentfirmaet Bain & Co har regnet ut at det vil ta tre år før luksusforbruket er tilbake på samme nivå som i 2008.

Men finanskrisen til tross - disse fem luksusmerkene holder stand i gjennom tøffe tider og kan fremdeles smile hele veien til banken:

1. Chanel

Motehuset grunnlagt i 1909 av Gabrielle "Coco" Chanel er kjent for "den lille sorte" og signaturduften Chanel No. 5, og er dyktig til å fornye seg - uten å gå bort fra sin klassiske vinneroppskrift. Chanels 100 butikker verden over har 1200 ansatte og forventes å omsette for 41,2 milliarder kroner i år ifølge Pleasure.dk.

GREI SKURING: Under Karl Lagerfelds kyndige ledelse når Chanel stadig nye høyder.

2. Louis Vuitton

Motehuset som ble etablert i 1854 er med sitt karakteristiske LV-monogram et av verdens lettest gjenkjennelige merker og flaggskipet til holdingselskapet LVMH Moët Hennessy. Selskapets 13.700 ansatte sørget i fjor for en omsetning på 22,7 milliarder kroner.

LOGO-SUKSESS: Louis Vuittons karakteristiske LV-mønster har gjort motehuset til en global suksesshistorie.

3. Rolex

Rolex dumper aldri prisene og kjøper heller tilbake sine egne ur fra forhandlere enn å la de eksklusive urene selges til rabatterte priser. Luksusurprodusenten har laget imponerende klokker fra 1908, sysselsetter 6000 mennesker og omsatte i fjor for 31,9 milliarder kroner.

ALDRI PÅ TILBUD: Rolex holder stand som et av de fremste luksusklokkemerkene.

4. Hermès

Fiffen får ikke nok av eksklusive Hermès, som nå har startet egne krokodillefarmer for å møte etterspørselen etter eksklusive håndvesker. Omsetningen i 2008 var på 14,3 milliarder kroner, noe selskapets 7894 ansatte kan være godt fornøyde med.

BIRKIN SELGER: Hermès har måttet starte egne krokodillefarmer for å få laget nok av sine klassiske vesker.

5. Gucci

Skinnprodusenten fra Firenze ble grunnlagt i 1921, og gjennom sine 278 butikker på verdensbasis genererte Gucci i fjor en omsetning på drøyt 20 milliarder kroner. Etter at motehusets kreative leder Tom Ford takket for seg i 2004 for å starte eget merke, har Gucci klart å holde stand på topplisten over verdens mest suksessrike luksusmerker.

ITALIENSK SUKSESS: Gucci selger fortsatt vesker og klær i bøtter og spann.

Har du et luksustips? Send det til LXUS!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere