*Nettavisen* Nyheter.

Kultstatus på 10 år

Noen båter oppnår raskt kultstatus. Norske Flem 340 har klart det på rekordtid. Se bildene.

Svært ofte er det båter som har vært populære som halvfabrikata og for selvbyggere som får en slik status.

Det oppstår forståelse og allianser mellom båtbyggere som kveld etter kveld har slitt seg gjennom krevende tekniske installasjoner og utfordrende interiørmontasjer.

Når slike møtes på sjøen eller på internett, oppstår det søt musikk.

TV 2 Nettavisen har sett på en del Flem 340-er i markedet. Mye hjemmesnekret og traust. Men med hederlige unntak. Fabrikkproduserte båter holder høy standard selv om interiørene er litt gammelmodige. For tiden er det kun to til salgs ute på nettet. En 97-modell og en 2003-modell. Prisen ligger på ca 1,3 millioner kroner.

På vestlandskysten møter man en Flem på enhver tur. Flem-treff arrangeres av båteiere som stråler av fryd. Ikke mange norske båtprodusenter er forunt å ha klubber som samler medlemmene til båttreff og fagprat. Og mange har egne sider på nettet der de forteller om «sin Flem».

«En mildt konservativ 34-foter med flybridge, rikelig innvendig plass, stor salong og ryddig akterdekk.» Dette er argumentene som oftest går igjen når det gjelder Flem.

Tegnet av en lærer

Mannen mange skjenker en takknemlig tanke, er slett ingen båtbygger av profesjon.

Da Magne Flem fra Molde, lærer i det daglige, skulle kjøpe båt, var det mye som fristet. Problemet var at han fant de gode løsningene på forskjellige båter. Flem satte seg ved tegnebordet og utviklet sitt eget konsept, nemlig Flem 340. Formene bygde han fra 1991-95 og to båter ble støpt på rappen. Så strømmet entusiastene til, og ytterligere fem båter tok form.

Den første av de syv båtene kom på sjøen i 1995 - og viste seg å fungere i tråd med beregninger og intensjoner.

Halvfabrikat

Brorparten av de plastferdige båtene blir solgt videre som halvfabrikat, mens de øvrige blir innredet ved et snekkerverksted i Vestnes. Og stedlige representanter for ulike motormerker, i hovedsak Volvo Penta og Yanmar, foretar installasjonen i båtene som skal leveres komplette.

Flem 340 er først og fremst en stor familiebåt som det er fullt mulig å bygge selv. Båten er full av praktiske detaljer. Svært romslig salong. Tre sovekabiner gjør utslaget for mange kjøpere som skal ha svigermor med på tur.

Båten virker kantet og litt 80-talls i fasongen. Mange rette linjer og få buer. Sikkert praktisk for selvbyggeren. Båten har alt en båt skal og bør ha. I innredning, stuverom og teknisk. Det er bordplass til 8 personer, og plass til utstyr og bestikk for like mange. Og byssen er bred og god med rikelig kokeplass og tilberedningsplass. Flybridgen er velformet og ikke så dominerende som hos enkelte av konkurrentene.

I flere tester er det hevdet at Flem 340 ikke bør ha for mye folk på flybridge. Årsaken er at den krenger kraftig og at den blir ustabil.

Plastarbeidene på Flem 340 har brukbar finish. Båten kan utrustes med en eller to motorer og krever minimum 300 hester for å gå som den skal. Med to motorer cruiser den lett i 30 knop.

Pass deg for brukt

Som nevnt er det bare noen få Flem 340 til salgs i markedet. Skal du kjøpe brukt, må du passe deg for de verste selvbyggereksemplarene. Det er noen selvbyggere som rett og slett ikke vet forskjell på en båt og en tømmerkoie. Og er den selvbygget, så skal båten likevel ha de nødvendige merkinger og papirer for å være salgbar.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.