RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kun åtte norske filmer med vinnersjanse

Sist oppdatert:
Drøyt ti prosent av de norske filmene som var påmeldt til reklamefilmkåringen i Cannnes har sjanse til å nå helt opp.

Totalt ti norske byråer håpet på å få en smak av filmgullet i år. I tillegg sendte Westerdals Reklameskole inn énn film. Nå er det bare tre igjen som kjemper om de gjeveste trofeene. Til sammen åtte filmer har kommet videre.

Flest filmer var det "filmbyrået" New Deal som sendte inn. De meldte på 28 filmer og brukte tilsammen 123.000 kroner på det. New Deal er det norske byrået som plukker aller flest reklamepriser for sine filmer og hentet blant annet med seg to bronseløver i fjor, en for Amnesty og en for Stratos-filmen "The Kid". I år har byrået fått seks filmer med videre til shortlist. To for IKEA og Telenor og en hver for Möller Tran og Norway Bussekspress.

Dinamo, som sendte inn til sammen 12 filmer, har kommet gjennom nåløyet med kun én film, for Braathens. Byrået er det eneste som har klatret helt til topps i kåringen, med sin Gulløve i 1997. Også den for Braathens.

Siste norske byrå som kom gjennnom nåløyet er JBR McCann, med en film for aksjonen Involveyourself, som flere norske frivillige organsiasjoner står bak. De forsøkte seg med fem filmer til sammen.

Ser en på produksjonsselskapssiden fordeler antall selskaper seg relativt lik. Motion Blur, Moland Film Company og 4 1/2 har to norske filmer hver videre til siste runde, mens de to siste filmene er laget av det Stockholmsbaserte produksjonsselskapet Stink. Molands danske kontor har også fire filmer for den danske Interflora-kjeden videre i finalen.

Dermed står kjente norske byråer som TRY, Leo Burnett, Bates, Bold TBWA og BBDO uten sjanse til å plukke med seg noen av de høythengende filmprisene. I fjor var det også åtte filmer som gikk videre fordelt på fem byråer og en kan vel derfor si at det var et jevnere år. I 2001 var det 12 norske filmer som ble funnet gode nok for finalen.

Om norske byråer kun fikk åtte reklamefilmer videre til finalen, gikk det bedre med våre naboer i øst. Svenskene har til sammen 16 filmer med sjanse til å kapre en av løvene. Flest filmer er det gjengangeren Lowe Brindfors som har, mens ACNE og MEKANO topper blant produksjonsselskapene.

Alle de filmene som på forhånd er tippet som favoritter gikk videre. Det gjelder både Wieden & Kennedys film "Cog" for Honda, San Fransisco-byrået Goodby Silverstein & Partners "Sheet Metal" for bilmerket Saturn og de Spike Jonze-regisserte filmene som Crispin Porter & Bogusky har gjort for IKEA i USA.

Avgjørelsen faller lørdag og er siste pris som deles ut i Cannes.

New Deal

Skrukork for Möller Tran (Motion Blur)

Egg 2 for Norway Bussekspress (Moland Film Company)

Party for IKEA (Stink Stockholm)

Pancake for IKEA (Stink Stockholm)

Subway for Telenor Plus (4 1/2)

Theatre for Telenor Plus (4 1/2)

Dinamo

Magician for Braathens (Motion Blur)

JBR McCann

Hitler for Involveyourself (Moland)

Håpefulle norske byråer

Bates: 2 filmer

BBDO Oslo: 6 filmer

Bold TBWA: 1 film

D`Arcy: 3 filmer

Dinamo: 13 filmer

JBR McCann: 5 filmer

Leo Burnett: 2 filmer

New Deal: 28 filmer

Ogilvy & Mather: 5 filmer

Try: 6 filmer

Westerdals: 1 film

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere