Kunde onanerte i frisørstolen

Foto: Lone Martinsen (Fremover)

Upassende kommentarer, onanering i frisørstolen og telefoner på kveldstid. Dette opplever unge kvinnelige frisører i Narvik.

Så ofte som flere ganger i måneden opplever frisører i Narvik seksuell trakassering fra mannlige kunder.

Fremover har snakket med flere unge kvinnelige frisører som forteller om seksuell trakassering på jobb.

De ønsker ikke å stå frem med navn og bilde, for å unngå ytterligere uønsket oppmerksomhet.

Onanerte
En kvinne midt i 20-årene opplevde noe som hun ikke vil glemme med det første.

For fem-seks år siden jobbet hun som assistent i en frisørsalong.

Med et intenst blikk i speilet, slik at mannen fikk øyekontakt med frisøren, begynte kappa å bevege seg opp og ned. Mannen satt da og onanerte mens frisøren prøvde å utføre jobben sin.

– Jeg skulle bare hjelpe til å smøre inn farge i håret på mannen da jeg så det. Etter det ble jeg bare stående på bakrommet å riset på hodet, forteller jenta som da var 17 år.

– Det var skikkelig ekkelt, og jeg var så redd for at han skulle se at jeg så det.

Ubehagelig
Det ble ikke siste gang hun opplevde upassende situasjoner på jobb, og forteller at hun jevnlig, så ofte som flere ganger i måneden, føler seg ubekvem grunnet kunder.

– Det er alltid noen som har kommentarer å komme med, og mange som skriver ekle ting til meg på Facebook for så å sette seg opp på time hos meg. Da må jeg bare prøve å ikke tenke på at de har kontaktet meg på forhånd, forteller ungjenta.

Hun har også blitt oppringt på privattelefon av kunder, etter å ha utført klipp.

– Det blir jo til at jeg noen ganger gruer meg til å gå på jobb, innrømmer hun.

En stuss nedentil
Det er ikke bare frisyren på hodet frisørene får spørsmål om å gjøre noe med.

– Jevnlig kommer det en mann innom og spør om vi kan barbere han nedentil, forteller en annen jente.

Later som ingenting
Av hensyn til andre kunder i salongen forteller jentene at de ofte bare må late som ingenting.

– Vi vil jo ikke lage en scene, og må ofte prate det bort og late som man ikke hørte det, forklarer en av jentene.

– Dessuten blir det jo ubehagelig om man har halve klippen igjen på kunden.

Lite respekt for yrket
– Jeg har en stamkunde som kommer inn bare for å se på jentene, det har han sagt selv, forteller en annen Narvik-frisør, og mener det er respektløst.

– Dette er en jobb jeg har utdannet meg til og jeg er profesjonell. Når jeg da står og gjør en jobb på et menneske, altså en kunde, jeg respekterer så føler jeg ikke respekten er gjensidig etter slike kommentarer. Mange kommer til oss innstilt på å være nedlatende bare fordi vi er jenter, legger hun til.

– Jeg kunne aldri ha tilkalt en rørlegger eller elektriker, for så å si at jeg gjorde det bare for å se på mannfolkene.

Uønsket oppmerksomhet

En undersøkelse gjort av Statistisk sentralbyrå (ssb) i 2009 viser at tre prosent av alle sysselsatte har vært utsatt for seksuell trakassering. Av kvinner i aldersgruppen 18–24 år svarer 12 prosent at de har blitt utsatt for uønsket seksuell oppmerksomhet et par ganger i måneden eller mer.

Servicepersonell som hotell- og restaurantansatte topper lista. Hele 23,7 prosent av dem er gjenstand for verbal eller fysisk seksuell plaging hver måned. Deretter følger pleie- og omsorgsarbeidere, sykepleiere, fysioterapeuter og frisører.

Tallene er fra en undersøkelse utført ved Nasjonal overvåkning av arbeid og helse, gjengitt i Dagbladet.

Kan misforstås

Nærkontakt kan skape misforståelser hos kundene, mener damene hos Victoria Frisør.

Damene hos Victoria Frisør i Narvik, Kirsten Hofstad og Lilli Cronblad, forteller at seksuell trakassering ikke er, eller har vært et problem på arbeidsplassen.

–Vi har jo hatt en fast kundegruppe i mange år, og det har aldri vært et problem her, meddeler de, men legger til at de skjønner at det kan oppstå misforståelser;

– Jeg kan se at enkelte kan misforstå det med nærkontakt mellom kunde og frisør, sier Cronblad, og tenker da på blant annet hårvask og hodemassasje.

– Vi har eksistert i 35 år, og det har kun vært to ganger vi har måtte kaste ut kunder etter at de har tafset på lærlinger, forteller Cronblad, og tilføyer;

– Også har det jo vært noen ganger det har vært tilsnakk, hvor vi har sagt klart ifra hva vi ikke tolererer.

Men damene skjønner at det er ubehagelig for frisørene som jevnt opplever trakassering.

– Det finnes ingen grunn for at frisøren skal godta trakassering, så her har lederen et stort ansvar for å luke dette ut.

Les flere saker fra Fremover.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.