RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kuttene er klare

Sist oppdatert:
Hjemmet Mortensen har identifisert samtlige stillinger som skal bort, men vil ikke si hvilke.

Hjemmet Mortensen-sjef Anne Britt Berentsen skal kutte 102 stillinger i Norges største ukebladforlag.

Sjekk ut NA24 Propagandas nye medieguide

Etter det NA24 Propaganda kjenner til er kuttene identifisert og nye organisasjonskart tegnet, men Berentsen vil foreløpig ikke si hvilke redaksjoner som skal kuttes.

Gjennomføres på to måneder
- Nei, foreløpig ønsker vi ikke å gå ut med detaljer om hvor kuttene skal tas. Vi skal gjennomføre dette innen utgangen av mars og nå går vi inn i en prosess for å gjennomføre planene som er lagt, sier Berentsen til NA24 Propaganda.

I meldingen Hjemmet Mortensen sendte ut i går står det at «Om lag 30 millioner av beløpet skal spares inn ved Hjemmet Mortensen trykkeri». I fjor høst var trykkeriet nær ved å bli kjøpt av det danske Stibo-konsernet, men salget ble avlyst. Berentsen vil ikke si om de har andre kjøpere på hånden eller om de er i gang med en prosess for å få solgt trykkeriet.

- Vi kommer ikke til å være den beste eieren for trykkeriet og det arbeides med løsninger, men jeg vil ikke gå inn i detaljene på det nå, sier Berentsen.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

Nettet skjermes
Hjemmet Mortensen har brukt betydelige ressurser de siste par årene på å bygge opp nettsatsingen i selskapet. Portalen Klikk.no har vært tungt markedsført siden i fjor høst og det er blitt hentet inn medarbeidere fra en rekke medier for å bygge opp satsingen. Etter det NA24 Propaganda forstår vil HM Interaktiv i stor skjermes når kuttene nå kommer.

- Satsingen vi gjør på nett er i en annen fase enn det som er tilfellet med andre deler av virksomheten. Det vil komme kutt også i nettsatsingen, men i noe mindre grad enn for andre deler av selskapet. Vi er fremdeles i en oppbyggingsfase på nett, sier Berentsen.

Totalt skal Hjemmet Mortensen redusere bemanningen med 102 medarbeidere. 69 av disse er redaksjonelle medarbeidere. Foruten trykkeriet arbeider også forlaget med å kvitte seg med medietidsskriftet Kampanje.

- Vi ser hva som passer inn i den virksomheten vi skal drive. Kampanje vil ha bedre utviklingsmuligheter med andre eiere, sier Berentsen.

Tror kuttene er tilstrekkelige
Hjemmet Mortensen kommuniserte at de var i gang med en kuttprosess i oktober i fjor. Siden da har markedet rast ytterligere og magasin/Ukepresse er spådd som en av taperne i annonsemarkedet også dette året. Berentsen tror likevel de kommer til å kutte nok med denne runden.

- Vi har arbeidet med å legge planer for omstillingsprosessen siden november og du har helt rett i at det har skjedd mye siden da. Jeg er glad for at vi kom tidlig i gang, og jeg håper de kuttene vi foretar nå kommer til å være tilstrekkelige, sier Berentsen.

Mediebyråene formidlet i 2008 5,9 prosent færre annonsekroner til magasin/Ukeblad. I år er nedgangen spådd till 10 prosent.

- Jeg mener at vi har en veldig kompetent salgsavdeling som gjør en veldig god jobb, men det er ikke noe tvil om at det er et tøft marked nå, sier Berentsen.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere