*Nettavisen* Nyheter.

Kutter prisen på dataspill

Spillgiganten Electronic Arts kutter prisen på spill. Det er gode nyheter for spillkjøperne.

22.02.06 11:49

(Spillmagasinet): Det ser ut til at sjef i spillselskapet Activision, Robert Kotick, fikk rett når han spådde at dagens spill blir billigere.

Electronic Arts (EA), spillstudioet som står bak kjempesuksesser som «The Sims», «FIFA», «Need for Speed» og «Battlefield», har allerede kuttet prisene på gamle spill i USA.

Nå kutter de også prisen på nye spill, som «Fight Night 3», «Black» og det kommende «Gudfaren» med rundt 20 prosent, skriver Reuters. «Dagens spill» betyr spill til denne generasjonen av konsoller, som Playstation 2 og Xbox.

Kutter i Norge?

Det er EA i USA som senker prisene, men selskapet er kjent for en global satsning, så det er rimelig å anta at endringer i USA vil få effekt også i Europa.

- Foreløpig skjer det ingenting i Norge. Det gjelder bare USA. Men vi kommer med en uttalelse snart, sier Silje Grønlie i Electronic Arts til Spillmagasinet.

Spillbutikken Spiderman mener det er sannsynlig at prisen kuttes her i Norge.

- Det er absolutt sannsynlig at det samme skjer her. EA pleier å kjøre lik linje over hele verden, sier Magnus Tellefsen i spillbutikken Spiderman til Spillmagasinet.

- Allerede billig

Ifølge markedsjef Kjetil Walseth i Vivendi Universal, er deres spilltitler allerede ganske lave.

- Vi vurderer tittel for tittel når vi ser an prisen, og har flere spill som er rimeligere enn andre. Når «Ice Age 2» kommer i mars, lanseres den for eksempet til 359 kroner på alle formater, sier Walseth til Spillmagasinet.

Microsoft, som står bak spillkonsollen Xbox, har ingen spill under utvikling til dagens konsoller, og forteller at de heller ikke vil legge føring på pris til Xbox-spill.

- Hver og en står fritt til å velge den prismodellen de ønsker. Microsoft kommer ikke til å forsøke å styre eller påvirke hvordan utgivere prissetter sine spill, skriver Niklas Lindén i Microsoft i en e-post til Spillmagasinet.

Playstation kutter ikke

Salgsjef Espen Tollefsen i Nordisk Film Interactive, som distribuerer Sonys Playstation i Norge, har ingen planer om å kutte i prisen på spill til Playstation 2.

- Dette tror jeg EA gjør fordi de ikke klarer å nå salgsmålene sine, sier Tollefsen. Vi har ingen planer om å endre prisen på våre titler, som ligger på rundt 500 kroner, sier han til Spillmagasinet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag