Kvinnen med menns drømmejobb

Hun er norsk, kvinnelig og hadde en jobb som de aller fleste menn ville drømt om.

(SIDE2): Norske Camilla Fossen har vært produsent på ett av årets beste dataspill. Hun har jobbet på prosjektet sammen med en levende legende innenfor spillverdenen, Tim Schafer, vi spurte hvordan hun ble involvert i et så stort prosjekt:

- Jeg ble involvert i prosjektet via en amerikansk kollega her i Norge. En venn av ham jobbet hos Double Fine i San Francisco og de lette etter en produsent. Jeg skulle flytte til San Francisco, og intervjuet ble avtalt omtrent idet jeg satte meg på flyet her hjemme i Norge og fant sted dagen etter at jeg ankom. Da var spillet fremdeles på idestadiet, og det første vi gjorde var å produsere en prototype som skulle godkjennes, sier hun til Side2.

Før Camilla ble involvert i prosjektet hadde hun jobbet seks år med reklamefilm i Oslo og Stockholm.

En levende legende
Tim Schafer, som Camilla jobbet med på prosjektet, er regnet som en av spillverdenens legender. Han har stått bak spill som Grim Fandango og Day of the Tentacle. Å jobbe med ham var en stor inspirasjon:

- Jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne. Tim Schafer er den smarteste, morsomste, varmeste, mest motiverende, ærlige og kreative jeg har jobbet med. Han har i tillegg til sin skaperevne en teknisk bakkgrunn som gjor det mulig for ham å forstå hva som er mulig og også presse alle til å yte maks og enda mer for å få til det umulige.

Klikk på bildet for å forstørre.


En psykisk utfordring

Psychonauts er i utgangspunktet ett plattformspill slik man kjenner det fra så mange andre, men bak ligger det en historie som forteller deg mye om psykologi, og mennesker. Hvordan var det å jobbe med en slik historie?

- For meg som ikke hadde noe spillbakgrunn var det viktig å ta tak i de elementene som kunne engasjere meg. Det var det visulle, musikken og alle karakterene. I begynnelsen var det fjernt, men etterhvert begynte historien å konkretisere seg og dimensjonene i spillet å bli tydeligere og tydeligere. Det er jo noe av hemmeligheten; man kan spille Psychonauts som et plattformspill og la seg underholde av de fysiske utfordringene, og etterhvert ser man alle de andre kreative greiene som ligger bak og kan le av de.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.