RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

La ned byrå i det stille

Sist oppdatert:
Reklamebyrået Locomotiv skiftet navn, ble lagt ned og er nå tilbake under sitt gamle navn.

For selskapet Kirkegaten 5 Consulting AS var 1. april ingen spøk. Da gikk selskapet konkurs med en gjeld på til sammen nesten ni millioner kroner.

Kun en drøy før konkursen hadde selskapet skiftet navn fra Locomotiv Action Marketing AS.

Stor gjeld

Ifølge en borapport fra advokat Leif Villars-Dahl i advokatfirmaet Ræder var grunnlaget til konkursen en samlet gjeld på en halv million kroner i offentlige avgifter, en leverandørgjeld på 1,2 millioner kroner og annen kortsiktig gjeld på over syv millioner.

Byrået var eid av det svenske reklamebyråkonsernet, A-COM AB, som var med helt siden starten i 1998. Samtidig ble to øvrige datterselskap etablert, Locomotiv Retail Consulting AS og Locomotiv Interactive AS, alle en del av det svenske konsernets nordiske Locomotiv-gruppe.

Ifølge borapporten ble Locomotiv Interactive lagt ned som en følge av nedgangen i bransjen fra 2001, noe som også førte til færre oppdrag for Locomotiv Action Marketing. De fikk imidlertid tilført nye midler fra svenskene. Høsten 2002 gikk selskapet imidlertid på en ny knekk, da de mistet sin største kunde, BaneTele AS, i forbindelse med de interne problemene det selskapet.

Etter dette begynte Locomotiv en prosess med å nedbemanne og virksomhetene i de tre datterselskapene ble samlet i Locomotiv Action Marketing AS, som byttet navn til Kirkegaten 5 Consulting AS en drøy uke før de måtte melde oppbud.

Skiftet navn

To dager før Locomotiv skiftet navn til Kirkegaten 5 Consulting AS ble så Locomotiv Oslo AS stiftet.

- Det ble begjært oppbud rett og slett for å komme ut fra en dyr husleiekontrakt. Selskapet var ikke drivverdig under de vilkårene som vi drev, med alt for høy husleie. Da hadde vi allerede nedbemannet, sier daglig leder Erik Solberg til Propaganda.

Ifølge Solberg ble navnebyttet bestemt fra konsernledelsen i Sverige.

- Men det er relativt vanlig å skifte navn før en konkurs for å beskytte navnet og det var nok litt derfor det ble bestemt, sier han videre.

Nå er Locomotiv i Norge betydelig redusert. Ved starten i 2000 hadde de tre ulike selskapene til sammen 15 ansatte, hvorav syv befant seg i Locomotiv Action Marketing. Nå jobber det fire i det nye byrået, mens de to andre kun har beskjeden drift, ifølge Solberg.

Dårlig butikk

Det kommer tydelig frem fra regnskapene til Locomotiv Action Marketing AS at selskapet ikke har vært noen gullgruve for de svenske eierne. De fire årsregnskapene Propaganda har sett, er underskuddet til sammen 8,5 millioner kroner, mens omsetningen var på til sammen 10,6 millioner.

2003:

Driftsinntekter: 388.697

Årsresultat: - 676.758

2002:

Driftsinntekter: 4.655.615

Årsresultat: - 2.335.994

2001:

Driftsinntekter: 3.655.968

Årsresultat: - 4.483.477

2000:

Driftsinntekter: 1.959.291

Årsresultat: - 944.578

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere