*Nettavisen* Nyheter.

Lærere får ikke veiledning

Foto: Sigurdsøn, Bjørn (SCANPIX)

Fra nyttår skulle nyutdannede lærere få tilbud om veiledning. Få har fått det.

Bare 35 prosent av kommunene tok imot tilbudet, og bare 20 prosent av de nyutdannede i disse kommunene fikk veiledning. Det viser ferske tall fra Det nasjonale nettverket, som er et faglig nettverk som består av lærerutdannere som utvikler veiledningsmodeller.

Til nå har staten brukt om lag 100 millioner kroner fordelt mellom høgskoler og universitet for å utdanne veiledere, skriver Utdanningsnytt.

Mange i Telemark
Telemark skiller seg positivt ut i statistikken. Høgskolen i Telemark tok i 2003 initiativ til samarbeid med Telemark, Buskerud, Vestfold og Østfold. I denne regionen er det inngått partnerskap mellom eiere og høgskoler, basert på et samarbeid mellom KS, Utdanningsforbundet, fylkesmennene og lærerutdanningene. I Telemark er det nå utdannet 490 lokale veiledere og 760 nyutdannede har fått veiledning.

- Veiledningen foregår både som individuell veiledning og i grupper. Veileder skal alltid ta utgangspunkt i det den nyutdannede opplever som utfordringer i yrket. Poenget er at det alltid skal være på den nyutdannedes premisser, ifølge høgskolelektor ved Høgskolen i Telemark Eva Bjerkholt, som leder Nasjonalt nettverk.

Svært viktig
Hun forklarer hvor viktig det er med veiledning.

- I lærerutdanningen lærer studenten mye om å være lærer. Men når hun står i klasserommet med fullt avsvar, må hun handle. Når hun deltar i veiledning, får hun hjelp til å sette ord på teoretisk kunnskap, sier høgskolelektor Bjerkholt.

Et utvalg nedsatt av Kunnskapsdepartementet der GNIST-partnerne, inklusive KS og Utdanningsforbundet og Nettverk for veiledning av nyutdannede er med, har gitt sine anbefalinger for hvordan legge til rette for veiledning.

- Kvalifiserte veiledere, redusert arbeidstid for nyutdannede og gode arbeidsbetingelser for veilederne blir viktig, sier Bjerkholt, som også var med i utvalget.

- Må lovfestes
For å sikre at alle kommuner innfører veiledning mener hun at veiledning bør lovfestes. Hun peker på at det også vil forbygge frafall blant nye lærere og viser til erfaringer fra Skottland og USA der antall nye lærere som slutter er kraftig redusert når de får god veiledning. I Skottland har også nyutdannede lærere nedsatt arbeidstid. I Norge har nyutdannede lærere i de fleste kommuner ingen lettelse i arbeidsbyrde selv om de deltar i veiledning.

- Blir dette en obligatorisk ordning, har man en stor mulighet til å videreutvikle barnehanger og skoler. Nyere forskning og metoder kommer i stor grad inn i skole og barnehage med nye lærere, sier Bjerkholt.

(ANB)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.