*Nettavisen* Nyheter.

Lag smooth-is!

Foto: (Foto: Thinkstock)

Det er ikke bare digg, men også sunt.

08.06.12 17:00

(SIDE2): - Med godsaker som smooth-is, foliepakke på grill, hjemmelaget juice og granité, blir 5 om dagen lekende lett, skriver frukt.no.

Bland sammen en tykk versjon av din favorittsmoothie og frys ned i ispinneformer eller i boller.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: (Foto: Thinkstock)

For eksempel bringebær, melis og kremfløte (Se oppskrift) eller Ispinner a la Pina Colada, med kokosmelk, ananasjuice og frisk ananas. Se oppskrift her

Vil du lage en litt sunnere variant, for eksempel til barna, kan du blande inn noen grønnsaker også og fortsatt kan isen smake like godt!

Mango og gulrot-smoothie med mango, appelsinjuice og gulrot. Se oppskrift her .

Smoothie med blåbær og agurk er en annen variant. Se oppskrift her

Grillsesongen har begynt
Syns du det er vanskelig å få i deg nok frukt og grønt? Blir det mye grilling av pølser og kjøtt med potetsalat til?

Sommeren er den tiden hvor det er lettest å få i seg både frukt og grønt. Tilgangen på sesongvarer er stor og her er noen gode tips fra frukt.no til hvordan du kan gjøre det enda lettere:

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: (Foto: Thinkstock)

1. Skjær sommerens delikatesse, jordbær skiver og legg på brødskiven. Dryss gjerne noen mynteblader over og nyt!
2. Skjær eple i båter (bruk gjerne en epledeler) og bland en dipp av vaniljeyoghurt/-kesam og kanel. Kjempegodt å kose seg med ute mens du nyter sommersolen.
3. Det er ingenting som er så koselig som markblomster på bordet om sommeren. Men har du prøvd en egen oppsats med ulike typer krydderurter? Ha urter som f.eks. salvie, mynte, timian og rosmarin i en trebolle eller lignende. Sommerlig og dekorativt. Dessuten er krydderurter ofte en god erstatning til salt.
4. Lag en fruktsalat til dessert. Eller hva med litt ananas-carpaccio? Godt for magen etter en stor grill-middag.
5. Prøv ulike typer granitéer. En granité er en slush-lignende sorbet som ofte serveres på restauranter som en hvilerett mellom rettene. Men den er også nydelig som en forfriskende dessert.
6. Lag fruktspyd! Med jordbær, ananas og litt mørk sjokolade. Få inspirasjon her
7. Skal du arrangere et sommerselskap? Et enkelt og dekorativt tips er å fylle muffinsformer (bruk de som er laget av gummi) med blåbær, jordbær og bringebær. Sett de gjerne i et muffinsstativ om du har.
8. Ha fargekodede dager for barna i sommer med matbokser i alle de ulike fargene og frukt, bær og grønnsaker som matcher. For eksempel kan du ha røde epler, jordbær, bringebær og tomat i en rød matboks på den «røde dagen», grønt eple, kruspersille og sukkererter på den «grønne dagen», gulrot, appelsin og oransje paprika på den «oransje dagen», og røde/lilla druer, røde/lilla plommer og lilla paprika på den «lilla dagen».

LES MER HELSE HER


Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.