RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Lag sushien selv

Foto: Julia Conley (Mediehuset Nettavisen)
Overrask venner og kjente med hjemmelaget sushi.

(SIDE2): Det finnes mange forskjellige varianter av sjøretten, men en av de enkleste og mest populære er maki-sushi med laks.

Vi har testet ut hvordan det er å lage sushi hjemme og vurdert hvor sunt det er.

Ingredienser:
Agurk
Avokado
Syltet ingefær
Wasabi
Ris-eddik
Sushi nori
Sushiris 500g
Salmalaks
Sesamfrø
Soyasaus
Bambusmatte

Følg Side2 på Facebook - klikk her!

De fleste varene får du tak i på alle matbutikker, men tanget, risen og eddiken finnes ikke i alle forretninger. Vi anbefaler å gå et sted hvor det er et bredt utvalg.

Det første du starter med er å skylle risen og la risen stå i kaldt vann. Deretter koker du den under lokk, før du avkjøler den til den er helt kald. Dermed tilsetter du eddiken og litt sukker, og blander det hele godt sammen.

Dette var i grunn litt vanskelig. Den klissete konsistensen tok det litt tid før vi fikk til, men øvelse gjorde mester også i dette tilfellet.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Så er det tilbehøret som skal gjøres klart. Agurken og laksen skjæres i ca 20 cm lange strimler, mens avokadoen må skjæres i kortere skiver.

Legg bambusmatten på en ren overflate og legg et lag med tang (eller nori som det heter på fagspråket) oppå. Press ris over 2/3 av laget med tang, og press det ned til et så tynt lag som du klarer.

Legg laksestrimler, agurken og avokadoen tett sammen på midten, før du begynner å rulle hele tangoppsettet rundt. Jo hardere du greier å presse det sammen, jo lettere er det å skjære rullen opp i biter senere.



La rullen avkjøle i kjøleskap i 10 minutter, før du deler den opp og drysser sesamfrø over. Serveres med soyasaus, syltet ingefær og wasabi.

Proteinrik mat
Ernæringsfysiolog hos Grete Roede, Kari Bugge anbefaler sushi på det sterkeste. Hun roser det mettede fettet i fisken og grønnsakene som blir brukt. Retten er både sunn og lett og en enkel måte å få i seg fisk på, mener hun.

Bugge forteller nordmenn generelt får i seg for lite fisk, til tross for tilbudet vi har.

- Sushi kan man spise masse av, men dersom du lager det hjemme er det lurt å prøve og begrense mengden ris. Det er lett å ta for mye og det er en del karbohydrater i risen, sier Kari Bugge til Side2.

Laks er også svært proteinrikt, og av alle de forskjellige sushivariantene fremhever hun sashimi som den beste.

- I Norge er vi så heldige å kunne spise rå fisk uten bekymring, så å nyte et stykke salmalaks med godt tilbehør til, er så absolutt lov, presiserer hun.

Hva bør man styre unna ved lagingen?

- Soyasaus er en veldig salt saus og her bør man tenke på mengden. Det er i grunn det eneste å utsette på, sier ernæringsfysiologen.

Når en skal lage sin egen sushi er det ekstremt viktig med god hygiene. Man tar i alt man skal spise og rene hender må være en prioritet. Husk også å bruke råvarer du vet er trygt å spise rått. Salmalaksen er sikkert, ellers er det bare å spørre noen erfarne i en fiskedisk.

Side2 mener:
Alt i alt var sushi rimelig uproblematisk å lage. Første gangen må selvfølgelig manualen leses flere ganger og overraskende nok, sto det forskjellige fremgangsmåte på den svenske og den engelske. Hold deg derfor til ett språk! Når risen skulle lages er konsentrasjon et nøkkelord. For å få til den klissete effekten, må du passe på mengden eddik og ikke ta for mye sukker, erfarte vi. Noe av det beste er at retten hverken må heves, stekes eller grilles - når du er ferdig, kan den spises med en gang. Perfekt når du er sulten til middag! Et lite tips er å lage risen på forhånd, for eksempel om morgenen. Da kan du bare lage rullene når du kommer hjem, så er det fiks ferdig på et par minutter.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere