RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Lasse fikk beskjed om å snu sykkelen på hodet i regnvær

Foto: Stein Ove Korneliussen (Fredriksstad Blad)
Sist oppdatert:
G-Sport mener det er hans eget ansvar å tømme rammen for vann etter regnvær. Det har han ikke gjort, og nå er sykkelen ødelagt.

(Fredriksstad Blad) Lasse Henriksen fra Fredrikstad er en ivrig syklist, og i sykkelsesongen bruker han pedalene 16 kilometer hver vei til og fra jobb. For ham er sykkelen en bruksgjenstand, men hevder at han tar godt vare på sykkelen.

Han gledet seg til å sykle igjen da han tok den ut etter en lang vinterlagring i begynnelsen av juni. Han gikk over den med olje og verktøy, da han oppdaget en stor sprekk i ramma under.

– Nå er den trafikkfarlig, og det er uaktuelt å bruke den. Treffer jeg en fortauskant, kommer den til å knekke rett av.

Krever ny sykkel
Siden G-Sport opererer med livstidsgaranti på sykkelrammer, regnet han med at det ville gå greit å få en ny sykkel.

– Jeg krever at G-Sport gir meg en ny sykkel, uten kostnader for meg. En tilsvarende sykkel vil koste mellom 6.000 og 7.000 i dag.

Men sportskjeden var slett ikke enig i at de skulle gi ham en ny sykkel.

Nekter ansvar
G-Sport eies av Gresvig AS, og kommunikasjonen har han hatt med Gresvig.

– Etter ett par dager fikk jeg beskjed om at det hele skyldes en frostskade på grunn av vann som har ligget inne i ramma i kulda. De hevder det er min egen feil.

I klartekst betyr det at det har samlet seg vann inne i ramma. Hvis dette vannet blir liggende når kulda setter inn og vannet fryser til, vil dette utvide seg. Det kan føre til at kreftene blir så store at ramma sprekker. Det var det Gresvig hevder hadde skjedd her.

– Det har de rett i. Og grunnen til at det skjer, er etter min mening en feilkonstruksjon. Det er ikke hull i ramma under. Det betyr at vann som kommer inn i ramma ikke vil dreneres. Det vil derfor samles opp i ramma. Vann som fryser, utvider seg jo, og derfor sprenger ramma.

Fikk beskjed om å snu sykkelen på hodet
Henriksen hevder han fikk beskjed om at det er hans eget ansvar å kontrollere at det ikke er vann i ramma etter å ha syklet i regnvær.

– Den eneste måten å drenere den på, er å skru av setet og snu sykkelen på hodet. Jeg spurte rett ut: «Mener du virkelig at jeg skal skru av setet hver gang jeg har syklet i regnvær, snu sykkelen på hodet og tømme den for vann?» Og svaret jeg fikk, var «Ja, det mener jeg».

Denne beskjeden fikk han etter at han hadde klaget.

Skylder på dårlig vedlikehold
Salgssjef Bjørn Reiersen i Gresvig, skriver følgende til Henriksen i en e-post:

«Dette er en sykkel fra 2007. Sånn sykkelen så ut når jeg var i butikken for å se på problemet tilsier at denne ikke har hatt regelmessig service. Krank og drivverk bar preg av null vedlikehold og mye rust. Hvis sykkelen hadde vært på service ville vi fort funnet ut at kranklageret måtte byttes og da ville også vannet som hadde samlet seg nede i ramma kommet ut. Se også vedlagt bilde av kranklager hvor det tydelig kommer frem at kranklageret er fullstendig rustet opp.»

Men det er ikke Henriksen enig i:

– Jeg er ikke enig i den påstanden. Det er klart at en sju år gammel sykkel vil ha normal slitasje, men jeg går ikke med på at kranklageret er totalt utslitt på grunn av manglende vedlikehold fra min side. Ja, jeg har brukt sykkelen mye og sykler fort mellom tre og seks mil i uken sommerstid. Men jeg er ikke enig i at krank/kjede er utslitt og jeg jeg har gitt sykkelen null vedlikehold.

– Feilen skyldes fortsatt at rammen mangler drenering på det laveste punktet under sykkelen, det vil si under kranklagerhuset. Hadde det vært der hadde det ikke skjedd en frostskade.

Men fikk likevel tilbud om rabatt

Som et slags plaster på såret, har Gresvig tilbudt Henriksen å kjøpe en sykkel til innkjøpspris. Det vil si at han kan få opptil 50 prosent rabatt.

«Du kan selv velge type sykkel», skriver salgssjefen i en e-post.

– Men det er ikke noe bra tilbud, for de selger uansett ofte sykler til halv pris, gjennom ulike kampanjer.

Advarer andre
Han forteller at det samme skjedde med samboeren sin sykkel for to år siden, Hun hadde en damemodell av samme sykkelen. Det var nøyaktig samme skade på samme sted, hevder han. Hun fikk ny sykkel. Han forstår ikke hva som er annerledes denne gangen.

– Jeg vil advare andre mot å kjøpe sykkel hos G-Sport. Jeg har fått elendig behandling, og tilbudet jeg har fått er ikke godt nok. Jeg har sagt at jeg kan godta å bare få ramma, men de hevder at de ikke har rammen. Det tror jeg ikke noe på.

F-b.no fikk salgssjef Bjørn Reiersen i tale, men han var på ferie, og kunne ikke uttale seg. Vi har også prøvd å få tak i sykkelansvarlig for G-Sport, men har ikke lyktes med dette. Og butikksjefen hos G-Sport på Amfi Borg, hvor sykkelen er kjøpt, er også på ferie.

Les flere saker fra Fredriksstad Blad

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere