*Nettavisen* Nyheter.

Lav takhøyde

Norsk mediebedrifter får pepper av svenske forskere: De synes mediebedriftene i Norge har lav takhøyde for uavhengig forskning.

20.06.08 11:01

Svenske penger har i mange år driftet Senter for Medieøkonomi på Handelshøyskolen BI. Svenske medieforskere sier til Dagens Medier at de synes er forunderlig at et avisland som Norge er så dårlige på medieforskning. Svenskene sier rett ut at deres inntrykk er at norske mediebedrifter ikke ønsker uavhengig forskning, som ikke passer inn i deres egen argumentasjon.

Vi vet at lederne i de største mediebedriftene ler når de leser dette (om de leser det). Professor Rolf Høyer og hans stab på Senter for Medieøkonomi er lenge blitt latterliggjort av norske mediebedrifter. Muligens har de hatt et faglig grunnlag for sin nedlatende holdning, men tenk om de svenske medieforskerne har rett i at dette først og fremst er uttrykk for lav takhøyde?

I så fall er det forstemmende. Norge ligger i verdenstoppen når det gjelder avislesing, og mediebruk generelt. Norge har også en mediepolitikk med store støttebeløp. Vi burde koste på oss et forskningsmiljø som kunne følge med på mediemarkedet med uhildet blikk.

Vår inntrykk er at offentlige diskusjoner om medier og mediepolitikk fort degenerer til ren retorikk for egne næringsinteresser. Vi så det sist i forbindelse med Se og Hørs angrep på avisenes momsprivilegier. Se og Hør gikk til en forskningsinstitusjon og fikk bestilt en rapport som passet deres argumentasjon.

Avisene på sin side gravd i klisjéskuffen og fant frem alle festtalene sine om samfunnsoppdrag, meningsmangfold etc. Eneste unntak var Dagens Næringsliv, som på lederplass fastslo at det på prinsipielt grunnlag blir umulig å nekte Se og Hør de samme privilegiene som avisene – inkludert Søndag-Søndag og diverse andre obskure organer.

Propaganda savner mer prinsipiell tenkning om medier og mediepolitikk. Vi er lei av egeninteresser og næringspolitikk pakket inn i forslitt retorikk.

Vi håper kjeften fra svenskene kan sette i gang en debatt.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.