RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Lavere vekst i dagligvarebransjen

Sist oppdatert:
Veksten fra de siste årene i dagligvarebransjen er halvert i år. Bransjen er bekymret.

Oslo (NTB): De siste årene har de store norske dagligvarekjedene hatt en vekst på mellom 8 og 6 prosent. Så langt i år er totalmarkedet økt med 3,3 prosent.

- Rett over nyttår var det nesten som om noen skrudde av en bryter, sier Rema 1000-sjef Ole Robert Reitan til Dagens Næringsliv.

- Det er dramatiske endringer i markedet. Vi er veldig spent på hvordan andre halvår blir, sier konsernsjef Sverre Leiro i NorgesGruppen.

Administrerende direktør Arne H. Reiler i analysefirmaet Nielsen sier at årsakene til den reduserte veksten er at nordmenn er blitt mer prisbevisste, og at det har ført til mindre salg i kiosker og bensinstasjoner og mer i lavprisbutikker.

Dernest øker salget av kjedenes egne merkevarer, noe som bidrar ytterligere til å dra ned omsetningen i kroner. Dessuten er det tegn til at vi rett og slett kjøper mindre.

- I sum demper dette veksten, fastslår Reiler. (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere