RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Le av deg stresset

Sist oppdatert:
Latteryoga skal være bra for indre organer, redusere stress og gjøre deg kreativ. Se video.

(SIDE2): Vi er på kurs i latteryoga på Aker Brygge i Oslo. En gruppe mennesker beveger seg i sirkel, eller rettere sagt som en berg-og-dal-bane. Det går opp og ned og lydnivået er skjærende høyt.

Apestreker
- Kom med en god latter! Så gi meg en apelatter, sier instruktør Annhild Brit Gustavsen. Det skrikes og latteren ljomer i veggene.

Deretter er det klart for pusteøvelser. Det pustes inn og lenge ut, etterfulgt av pesing og noen rare lyder. Magen skal tømmes helt for luft.

Den uvanlige treningsformen følges opp med spontan latter, rokkering-latter, gelè-dissing-latter, jubellatter, løvelatter og den søte glad i meg selv-latteren.

Det hele er pinlig morsomt.

Derfor er det gøy
Thea Nerell (13) og Julie Andrea Rustad (13) er blant deltakerne på latteryoga-kurset. De synes det er morsomt å kunne le mye.

- Det er sosialt, også blir vi avslappa og blide. Du blir også varm så det er god trening. Også er det deilig å bruke muskler vi ikke bruker ellers, sier de to venninnene.

Helseeffekten
HVA: Latteryoga ble startet av den indiske doktoren, Madan Kataria, i 1995. Han fikk folk til å le uten bruk av vitser, men ved hjelp av forskjellige øvelser. Han kombinerte latter med pust og bevegelser fra gamle yogaøvelser, derfor navnet latteryoga.

Kataria mener at det å kombinere pusteøvelser med latter er svært bra, da pusten vår ofte blir kort og oppstykket av mentale spenninger.

HVORFOR: Latteryoga hevdes å være bra for en rekke ting: Gir inspirasjon, mer kreativitet, reduserer stress, styrker immunforsvaret, gjør hverdagen lystigere, forebygger det mentale og skal gi deg harmoni i hverdagen.

HVORDAN: Øvelsene i latteryoga foregår i grupper, da noe av poenget er å skape lagånd. Det gjennomføres ulike øvelser, som nevnt for eksempel jubellatter, spontanlatter og gelèlatter. Dette kan også sies å være trim ved at kroppen er i aktivitet. Utgangspunktet er en kunstig latter, og den smitter. Det legges stor vekt på sansing, spontanitet, lek og humor.

HVEM: Alle kan delta på latteryoga, uansett alder og fysisk form.

LES TIDLIGERE TRENINGSTESTER:

CURVES: Adgang forbudt for menn
SATSDANS: Dansetrening for kløner
KRØNSJ: Trening med DJ og øl
GOLFSIMULATOR: Få sving på kølla

JIMU: Døgnåpen spinning
CAPOEIRA: Slåss deg slank
PILATES: Pilates med vaniljesmak
KINESIS: Vi testet 3D-trening
Er smaksvann godt?

Vi testet bakteriedreperne
Prøv luksusmassasje med kjæresten

Bli ung på 10 minutter

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere