*Nettavisen* Nyheter.

Le deg tynnere

Foto: Shutterstock

Hverdagstipsene for hvordan du kan holde vekta.

13.07.10 19:26

(SIDE2): Spise mindre, sunnere og tren mer. Det er de allmenngyldige rådene for hvordan man skal ta av seg de ekstra kiloene som har satt seg rundt magen.

Men det finnes også andre, beviste triks, for hvordan man kan ta av seg den ekstra vekten.

Latter
Mens Health har samlet 100 hverdagstips. Blant annet det å le.

Helhjertet latter i 10 til 15 minutter daglig øker det ukentlige energiforbruket med opp til 280 kalorier

Under får du servert 10 til av hverdagstipsene - flere kan du sjekke ut her.

1. Kanel
Dryss kanel i yoghurten din - spis krydderet daglig. Det øker forbrenningen betraktelig.

En halv teskje om dagen er nok til å forbrenne en kilo i måneden, hevder magasinet.

2. Lunsjen
Spis lunsjen din vekke fra pulten.

Slik får du i deg 250 færre kalorier om dagen, enn om du nærmest ubevisst dytter i deg maten foran PC-skjermen. Det samme gjelder også TV-skjermen - skru av og spis i ro. Sistnevnte kan sørge for at 3,5 kilo forsvinner i løpet av et år.

3. Protein
Spis tre proteinrike mellommåltider på rundt 250 kalorier.

Stekt kyllingbryst og tunfisk er gode eksempler på enkelt, proteinrikt og godt. De som gjør det har 30 prosent større sjanse for å gå ned i vekt.

4. Sex
Jo mer, jo bedre...

20 minutter sengegymnastikk forbrenner 150 kalorier. I tillegg aktiverer det et hormon som øker forbrenning ellers i kroppen og som er med å få de «lange» musklene til å vokse.

5. Tre timer
Ikke la det går mer enn maks tre timer mellom hvert måltid.

Slik sørger du for at forbrenningen ikke stopper opp.

Siste fra Side2? Sjekk forsiden her!

Klikk på bildet for å forstørre.

6. Levende...
Pleide ikke maten å svømme, gå eller vokse - ikke spis det.

Halv-og helfabrikkert matvarer er fulle av transfett og kunstige tilsetningsstoffer.

7. Energidrikker
Unngå dem. Energien deres frigis for kjapt og de kan gjøre deg tykkere.

8. Jobbstress
Stress på jobben er den største årsaken til at man overspiser.

Pust kontrollert et par minutter, mens du fokuserer på mellomgulvet, så vil lysten på å stappe noe i munnen gå over.

Klikk på bildet for å forstørre.

9. Før maten
Spis et eple 15 minutter før måltidet.

På den måten får du i det - i snitt - 187 færre kalorier.

10. Etter maten
Tygg en tyggis i 15 minutter etter maten, og igjen et par timer etter du har spist. Slik unngår du suget etter å spise snacks og noe søtt.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.