*Nettavisen* Nyheter.

Lederen er merkevare

- Dette viser at man kan måle toppleders omdømme i kroner og øre, sier Claus Sonberg i Burson Marsteller. En tredjedel av tilliten til et selskap er knyttet til topplederens rykte.

20.06.08 11:01

En undersøkelse gjennomført av Burson-Marsteller AS og Research International Norge viser at toppleders omdømme står for 30 prosent av selskapets tillitskapital. Etikk har rykket opp som det viktigste kriteriet for god anseelse blant næringslivsledere, foran evnen til å skape god lønnsomhet og handlingskraft.

- Toppleders anseelse er helt avgjørende for selskapets omdømme. Hvem som leder selskapet er det viktigste kriteriet når premissgivere som finansmarkedet, myndigheter og medier skal vurdere en bedrifts renommé, sier administrerende direktør, Claus Sonberg i Burson-Marsteller AS i en pressemelding.

Undersøkelsen er gjennomført blant 600 opinionsledere i Norden. Burson-Marsteller har gjennomført tilsvarende undersøkelser over hele verden ved en rekke anledninger siden 1997. Sist undersøkelsen ble gjennomført i Norden var i 2001.

- Vi var usikre på hvordan Enron-saken og de andre skandalene i den internasjonale finansverdenen samt Statoil-saken her hjemme, ville påvirke sammenhengen mellom toppleders og selskapets omdømme. Undersøkelsen viser at toppleder er blitt enda viktigere for selskapets omdømme, sier administrerende direktør, Trond Myhrvold, i Research International Norge.

81 prosent av respondentene sier at toppleders anseelse er av stor betydning når de skal vurdere et selskaps omdømme. Toppleders andel av selskapets samlede tillitskapital er økt fra 26 til 30 prosent, viser undersøkelsen.

Hele 72 prosent hevder at de ville kjøpe aksjer i et selskap der toppleder har et godt omdømme. Dette er en økning i forhold til 2001-undersøkelsen, der de fleste svarte at de ville se på selskapet som en potensiell samarbeidspartner.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.