*Nettavisen* Nyheter.

Legens ti beste søvntips

Det er mange myter om søvn. Her er legens beste tips.

23.09.08 11:05

(SIDE2): Mange sliter med søvnen, spesielt innsovningen. Få ting er mer frustrerende enn å ligge å vri seg i sengen mens klokken ubønnhørlig tikker mot morgen. Her er ti tips som kan hjelpe.

Denne artikkelen er levert av Helsenett.no

1. Ikke gå sulten til sengs. Heller ikke stappmett. Beregn kveldsmaten til et passe tidspunkt slik at du unngår mageromling eller full mage.

2. Sovne lettere etter sex: Sex virker avspennende og kan fremme søvnen. Seksuelle frustrasjoner virker motsatt.

3. Styr unna koffein: Unngå koffein etter klokken 18, for eksempel i kaffe, te og cola.

4. Slapp av før sengetid: Forsøk med varm drikke og varmt bad like før sengetid. Den tradisjonelle varme melken viser seg å være overraskende effektfull.

5. Unngå alkohol: Alkohol kan i moderate mengder virke søvndyssende. Blir det for mye alkohol blir søvnen dårlig, i tillegg til at man kan våkne for tidlig. Det beste rådet er derfor å ikke drikke alkohol før sengetid.

Les andre temasaker fra Helsenett.no:
Hvordan forebygge depresjon
Ned i vekt - trening?
Kjønnsvorter

6. Vær fysisk aktiv: Trening er bra for søvnen. Men det er ikke dermed sagt at man bør trene like før sengetid. Den siste timen før man legger seg bør man koble ut og slappe av.

7. Vær forsiktig med sovemedisiner: Unngå fast bruk av sovemidler. Disse gir ofte tretthet dagen etter inntak - «hangover» - og man vil etterhvert utvikle toleranse for medikamentet. Det vil si at det ikke lenger fungerer slik det er tiltenkt.

8. Hold rutinene: Prøv å fasthold en regelmessig døgnrytme. Stå opp samme tid hver dag – også i helgene.

9. Etabler en «sovesone»: Soverommet og sengen bør kun assosieres med hvile (og sex), ikke arbeid. Dempet lys og frisk luft gir gode vilkår for søvn.

10. Sov deg uthvilt: Unn deg verken mer eller mindre søvn. Har du problemer med å sovne om kvelden, unngå ettermiddagsluren.

LES MER HELSE HER

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.