RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Leo Burnett med drastisk slanking

Sist oppdatert:
Omveltningene er store i Leo Burnett. Reklamebyrået kvitter seg med sisteleddsselskapet og vurderer om det er hensiktsmessig med to byråenheter. - Jeg kan ikke utelukke betydelig færre ansatte i fremtiden, sier Morten Polmar.

Avtroppende konsernssjef for Leo Burnett Nordic Morten Polmar opplyser til Propaganda at det er endringer på gang i reklamebyrågruppen.

- Vi er i en prosess hvor vi ser på hvordan vi skal organisere oss best fremover. Vi må tilpasse kostnadsbasen til virkeligheten som ligger foran oss. Vi er i den prosessen, og det er ikke lenge før den blir sluttført.

Propaganda meldte nylig at ni nye ansatte må forlate byrågruppen. I fjor ble det 25 medarbeidere som forsvant fra et byrå som er under betydelig press fra sine franske eiere for å vise resultater.

Det er Publicis som eier Leo Burnett i Norge 100 prosent.

- Våre eiere er konstruktive og opptatt av lønnsomhet som alle andre i denne bransjen. Hvis vi ser på vår nære forhistorie så er ikke det rart. Vi opplever fortsatt at markedet er veldig tøft og skulle gjerne sett at inntektene var høyere enn det de er.

Beslutningen om å legge ned det tidligere Leo Burnett Førsteledd, et selskap som i dag heter Leo Burnett P.O.P., er allerede fattet. Det rammer 10 ansatte hvorav 2 er i permisjon.

- Denne beslutningen ble gjort etter den forrige avgjørelsen om at ni forlater byrået. Vi har ikke bestemt hvordan modellen blir, om vi eventuelt overfører P.O.P til andre enheter eller selger den, sier Polmar videre.

Hvordan blir Leo Burnett Gruppen seende ut i fremtiden, blir det et betydelig mindre selskap?

- Jeg kan ikke utelukke at vi blir betydelig færre ansatte, sier Polmar som selv er på vei ut. Han slutter i Leo ved årsskiftet.

Men det er ikke bare sisteleddsvirksomheten som er under lupen. Også kjernevirksomheten, det vil si reklamebyråene Leo Burnett og Kitchen, blir nå gått etter i sømmene.

- Vi ser nå på hensikten ved å ha to byråtilbud, sier Polmar som skryter hemningsløst av Kitchen som er en relativ ny virksomhet i markedet. Kitchen ble startet i begynnelsen av 2002, blant annet for å kapre flere kunder innen samme bransjer.

- Kitchen er på alle måter en suksess, både faglig og økonomisk. Selskapet kommer til å tjene penger inneværende år og ender på det vi budsjetterte med. I fjor gikk dette utover Leo Burnett Reklamebyrå, fordi oppdragsgivere som Statoil og Hakon ble overført til Kitchen, i år er de to virksomhetene ikke påvirket av hverandre, mener han.

- I Leo Burnett er vi opptatt av å holde den flotte posisjonen vi har opparabeidet oss. Det finnes mange veier å føre virksomheten videre, men det som er det viktigste er at Leo i Norge greier å opprettholde et attraktiv tilbud for kundene, mener Polmar.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere