*Nettavisen* Nyheter.

Les dette før du handler i en av disse nettbutikkene

Foto: Montasje Nettavisen

Åtte sportsnettbutikker er testet. Ikke alle holder mål.

06.12.13 21:45

Julehandelen er for lengst i gang, og i forrige uke - uke 48 - handlet nordmenn for 10 milliarder kroner, viser tall som Kvarud analyse har utarbeidet for hovedorganisasjonen Virke.

De siste årene har handel på nett eksplodert, og i steden for å gå rundt i timesvis på kjøpesentre og undre seg over hva man skal kjøpe til sine kjære, kan man sitte hjemme i sofaen og trykke seg gjennom nettbutikkene i fred og ro. Du kan også handle når som helst på døgnet, og du slipper å stå i kø. Med noen få tastetrykk er varene på vei hjem til postkassen - eller postkontoret ditt.

Ja, netthandel er praktisk, men samtidig svikter mange nettbutikker på fundamentale områder. Det mener netthandelsekspertene til Netlife Research, som har testet julegavehandel på nett.

Denne gang har de tatt for seg 7 norske sportsbutikker på nett og amerikanske Cabelas - som har hatt trofaste kunder i Norge lenge før internettets tid.

Men vær obs, før man starter handelen bør man sjekke flere forhold:

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Joakim Bording (Joakim Bording)

- Sjekk ut betalingsvalgene før du starter handelen. Ofte må du ha sikkerhetskort eller BankID tilgjengelig i tillegg til bank- eller kredittkort, sier innholdsrådgiver i Netlife Research, Marit Letnes.

- Gode bytteordninger er også noe du bør tenke på i netthandelen. Så godt som alle åpner for varebytte. Men det blir dyrt dersom du eller gavemottakeren må betale returportoen selv. I Norge kommer det raskt på 130-160 kroner. Til utlandet må du påregne en god del mer, i tillegg til papirarbeid. Enklere er det for nettbutikker til varehandelskjeder hvor du kan bytte i nærmeste kjedebutikk, forteller Letnes.

For å kunne trille terningen på de aktuelle nettbutikkene, har de sjekket sidene opp mot en rekke kriterier:

  • Navigasjon og filtrering (hvor lett er det å finne frem?)
  • Returneringspolicy (kan man returnere, er det lett, koster det?)
  • Leveringstid og -alternativer
  • Produktinfo (bilder, beskrivelse av varen, veiledning)
  • Kjøpsprosessen (betalingsalternativer, antall steg og enkelhet, feilmeldinger, unødvendig informasjon å legge inn)
  • Kommunikasjon fra nettbutikken (bekreftelse på kjøpet, svar på henvendelser)
  • Kundeservice (hvor lett er det å få hjelp, hvilke alternativer finnes?)
  • Mobilside? Kan man bruke nettbutikken på mobil i det hele tatt?
  • Det lille ekstra? (juleinnpakning, byttekort, personlig hilsen, gavekort, gaveidéer?)

Her er dommen, rangert fra dårligst til best:

8. Antonsport.no – treig sport.

Klikk på bildet for å forstørre.

Har egen barneavdeling og det er bra. Returer kan gjøres til butikk. God info om og utvidet bytterett ved julehandel. Gode leveringsalternativer. Frustrerende navigasjon med vage kategorier - finnes votter under "ytterbekledning", "bekledning" eller "Ski og snø?" Ingen filtre for pris, må dekke returporto selv, dårlig fungerende søk og nærmest umulig å finne størrelsesguide for barn. Nettstedet er treigt og vi fikk feilmelding da gave ble lagt i handlekurven. Derfor – vi fikk ikke handlet!

Klikk på bildet for å forstørre.

7. Torshovsport.no – spesialforretning uten nett-tekke.

Klikk på bildet for å forstørre.

Spesialforretningen i Oslo er kjent for høy kompetanse og service. Dette kommer ikke frem på nettbutikken. Opptatt av sosiale medier, men – hva har det med netthandel å gjøre for brukeren? Størrelsesguide på alle produkter for barn, betaling med kort og faktura. Fine bilder og detaljert filtrering. 14-20 dagers leveringstid lover ikke godt for jul. Vanskelig å få oversikt, mye intetsigende tekst og prangende reklamekampanjer forstyrrer.

Klikk på bildet for å forstørre.

6. XXL.no – så stort at det blir overveldende.

Klikk på bildet for å forstørre.

XXL revolusjonerte sportsbransjen i Norge med sine store butikker. Stort er det også i nettbutikken – så stort at det blir overveldende og rotete. Opp trekker gratis bytte og retur, 30 dagers prisgaranti og 100 dagers åpent kjøp. Utfordrende å orientere seg fordi det er så mye av alt. Julekampanje med tips filtrert på pris nederst på siden. Overveldende hovedmeny med ulogiske kategorier, mangelfull veiledning rundt størrelser og mangel på størrelsesguider for mange plagg. Slitsom.

Klikk på bildet for å forstørre.

5. Gmax.no - ikke helmax.

Klikk på bildet for å forstørre.

”Norges råeste sportsbutikk” var hjerterå fordi vi ikke klarte å få betalt! Uten dette problemet, ville siden fått karakteren 4/5. Her var lett å finne ideer. Både navigering og filtre var gode. Du kunne se hvilke varehus som hadde varen dersom nettbutikken var utsolgt. Fin produktpresentasjon, zoombare bilder, 100 dagers åpent kjøpt og 100% fornøyd-garanti. Bytte og retur i butikk og Gmax dekker porto for retursendinger. Utfordrende BankID-teknikk og kun mulig å betale med Visa eller Mastercard.

Klikk på bildet for å forstørre.

4. Oslosportslager.no får beholde varene på lager.

Klikk på bildet for å forstørre.

Tradisjonsrik butikk med utdaterte nettsider. Ingen kategori for barn, da ble gavekort – som var lett å kjøpe – alternativet. Mange og uoversiktlige menyer. Vi fikk ikke til å zoome foto. Vanskelig og til dels ulogisk navigering. Ikke mobiltilpasset.

Klikk på bildet for å forstørre.

3. Speider-sport.no – alltid beredt, også på nett.

Klikk på bildet for å forstørre.

Testens store, positive overraskelse. Trivelig butikk som vi fikk lyst til å handle i. Designet er oversiktlig, vareutvalget skiller seg ut på positiv måte og språket er godt: Endelig noen som selger klær og ikke bekledning. Kan betale med Paypal eller kort. Litt rar mobilversjon med gjemt handlekurv og annerledes navigasjonsstruktur. Ingen størrelsesguider.

Klikk på bildet for å forstørre.

2. Cabelas.com – godtebutikk fra USA.

Klikk på bildet for å forstørre.

Før vi fikk XXL, hadde vi Cabelas. Fortsatt er alt større i USA, inkludert nettbutikkene. Meget god netthandelsopplevelse, mobil tilpasning. God utsjekking, du kan velge gaveforsendelse, vennlige meldinger dersom du gjør feil og norsk (!) side under internasjonal shipping. God produktvisning med ordentlige barn og tenåringer som modeller. Vanskelig å navigere uten å søke eller bruke filtre, overveldende forside og dyr frakt til Norge. Returfrakt må du selv betale.

Klikk på bildet for å forstørre.

1.

Stormberg.no – testvinneren.

Klikk på bildet for å forstørre.

Ryddig og innbydende. Ekte folk inni klærne. Bra kategorisering av hovedmeny ut i fra kjønn og alder. Gode filtre på pris, størrelse, farge, funksjoner og produkt. Gratis å bytte varer i butikk. Fra frakt ved handler over 800 kroner, men vanskelig å forstå regler for kreditering av frakt ved bytter. Flere betalingsalternativer inkludert kort/BankID, Paypal og faktura uten gebyr.

Klikk på bildet for å forstørre.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.